حوزههای فقهی به شمار نمیرفته است . بهترين دليل بر نشاط علمی و فقهیاين شهرها وجود مدارس بسيار عالی و تاريخی است كه در همه شهرستانهاینامبرده موجود است و يادگار جوش و خروشهای علمی دورانهای گذشته است .د . فقهاء جبل عامل نقش مهمی در خط مشی ايران صفويه داشتهاند . چنانكهمیدانيم ، صفويه درويش بودند . راهی كه ابتدا آنها بر اساس سنت خاصدرويشی خود طی میكردند اگر با روش فقهی عميق فقهاء جبل عامل تعديل نمیشدو اگر وسيله آن فقهاء حوزه فقهی عميقی در ايران پايه گذاری نمیشد ، بهچيزی منتهی میشد نظير آنچه در علويهای تركيه و يا شام هست . اين جهتتأثير زيادی داشت در اينكه اولا روش عمومی دولت و ملت ايرانی از آنگونه انحرافات مصون بماند و ثانيا عرفان و تصوف شيعی نيز راه معتدل تریطی كند . از اينرو فقهاء جبل عامل از قبيل محقق كركی و شيخ بهائی وديگران با تاسيس حوزه فقهی اصفهان حق بزرگی به گردن مردم اين مرز و بومدارند . ه . همان طور كه شكيب ارسلان گفته است : " تشيع در جبل عامل زمانامقدم است بر تشيع در ايران " . و اين يكی از دلايل قطعی بر رد نظريهكسانی است كه تشيع را ساخته ايرانيان میدانند . بعضی معتقدند نفوذ تشيعدر لبنان وسيله ابوذر غفاری صحابی مجاهد بزرگ صورت گرفت ( 1 ) . ابوذردر مدت اقامت در منطقه شام قديم كه پاورقی : . 1 نشريه دانشكده الهيات مشهد ، آقای واعظ زاده ، تحت عنوان "بازديد از چند كشور اسلامی عربی " نقل از كتاب " جبل عامل فی التاريخ" . |