اجماع محصل و اجماع منقول اجماع - چه به گونهای كه اهل تسنن پذيرفتهاند و چه به گونهای كه شيعهبدان اعتقاد دارد - بر دو قسم است : يا محصل است يا منقول . اجماع محصليعنی اجماعی كه خود مجتهد در اثر تفحص در تاريخ و آراء و عقايد . صحابهرسول خدا يا صحابه ائمه يا مردم نزديك به عصر ائمه ، مستقيما به دستآورده است . اجماع منقول يعنی اجماعی كه خود مجتهد مستقيما اطلاعی از آن ندارد ،بلكه ديگران نقل كردهاند كه اين مساله اجماعی است . اجماع محصل البتهحجت است ، ولی اجماع منقول اگر از نقلی كه شده است يقين حاصل نشودقابل اعتماد نيست . عليهذا اجماع منقول به خبر واحد حجت نيست ، هر چندسنت منقول به خبر حجت است .عقل عقل يكی از منابع چهارگانه احكام است . مقصود اين است كه گاهی ما يكحكم شرعی را به دليل عقل كشف میكنيم . يعنی از راه استدلال و برهان عقلیكشف میكنيم كه در فلان مورد فلان حكم و جوبی يا تحريمی وجود دارد ، و يافلان حكم چگونه است و چگونه نيست . حجيت عقل ، هم به حكم عقل ثابت است ( آفتاب آمد دليل آفتاب ) و همبه تأييد شرع . اساسا ما حقانيت شرع و اصول دين را به |