بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب آشنائی با علوم اسلامی جلد سوم, استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 10
     100 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 100
     101 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 101
     102 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 102
     103 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 103
     104 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 104
     105 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 105
     106 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 106
     107 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 107
     108 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 108
     109 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 109
     11 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 11
     110 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 110
     111 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 111
     112 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 112
     113 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 113
     114 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 114
     115 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 115
     116 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 116
     117 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 117
     118 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 118
     119 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 119
     12 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 12
     120 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 120
     121 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 121
     122 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 122
     123 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 123
     124 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 124
     125 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 125
     126 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 126
     127 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 127
     128 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 128
     129 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 129
     13 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 13
     130 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 130
     131 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 131
     132 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 132
     133 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 133
     134 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 134
     135 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 135
     136 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 136
     137 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 137
     138 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 138
     139 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 139
     14 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 14
     140 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 140
     141 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 141
     142 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 142
     143 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 143
     144 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 144
     145 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 145
     146 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 146
     147 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 147
     148 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 148
     149 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 149
     15 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 15
     150 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 150
     151 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 151
     152 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 152
     153 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 153
     154 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 154
     155 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 155
     156 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 156
     16 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 16
     17 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 17
     18 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 18
     19 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 19
     20 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 20
     21 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 21
     22 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 22
     23 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 23
     24 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 24
     25 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 25
     26 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 26
     27 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 27
     28 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 28
     29 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 29
     30 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 30
     31 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 31
     32 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 32
     33 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 33
     34 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 34
     35 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 35
     36 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 36
     37 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 37
     38 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 38
     39 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 39
     40 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 40
     41 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 41
     42 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 42
     43 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 43
     44 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 44
     45 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 45
     46 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 46
     47 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 47
     48 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 48
     49 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 49
     50 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 50
     51 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 51
     52 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 52
     53 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 53
     54 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 54
     55 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 55
     56 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 56
     57 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 57
     58 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 58
     59 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 59
     60 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 60
     61 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 61
     62 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 62
     63 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 63
     64 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 64
     65 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 65
     66 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 66
     67 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 67
     68 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 68
     69 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 69
     7 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 7
     70 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 70
     71 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 71
     72 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 72
     73 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 73
     74 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 74
     75 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 75
     76 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 76
     77 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 77
     78 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 78
     79 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 79
     8 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 8
     80 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 80
     81 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 81
     82 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 82
     83 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 83
     84 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 84
     85 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 85
     86 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 86
     87 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 87
     88 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 88
     89 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 89
     9 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 9
     90 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 90
     91 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 91
     92 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 92
     93 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 93
     94 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 94
     95 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 95
     96 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 96
     97 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 97
     98 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 98
     99 - آشنايي با علوم اسلامي 3 - صفحه : 99
     bookinfo - شناسنامه کتاب :آشنايي با علوم اسلامي 3
     toc - فهرست مطالب کتاب: آشنايي با علوم اسلامي 3
 

 

 
 
كرده‏اند . مگر جای ترديد است كه يك فقيه می‏تواند ظواهر آيات كريمه‏
قرآن را مورد استناد قرار دهد ؟
اين مبحث را اصوليون شيعه برای رد شبهات گروه اخباريين طرح كرده‏اند .
اخباريين چنانكه قبلا اشاره شد معتقدند كه احدی غير از معصومين حق رجوع و
استفاده و استنباط از آيات قرآن را ندارد ، و به عبارت ديگر : همواره‏
استفاده مسلمين از قرآن بايد به صورت غير مستقيم بوده باشد ، يعنی به‏
وسيله اخبار و روايات وارده از اهل بيت .
اخباريين در اين مدعا به اخباری استناد می‏كنند كه " تفسير به رأی "
را منع كرده است . اخباريون مدعی هستند كه معنی هر آيه‏ای را از حديث‏
بايد استفسار كرد ، فرضا ظاهر آيه‏ای بر مطلبی دلالت كند ، ولی حديثی آمده‏
باشد و بر ضد ظاهر آن آيه باشد ، ما بايد به مقتضای حديث عمل كنيم و
بگوئيم معنی واقعی آيه را ما نمی‏توانيم . عليهذا اخبار و احاديث "
مقياس " آيات قرآنيه‏اند .
ولی اصوليون ثابت می‏كنند كه استفاده مسلمين از قرآن به صورت مستقيم‏
است ، معنی تفسير به رأی كه نهی شده اين نيست كه مردم حق ندارند با فكر
و نظر خود معنی قرآن را بفهمند ، بلكه مقصود اين است كه قرآن را بر
اساس ميل و هوای نفس و مغرضانه نبايد تفسير كرد .
اصوليون می‏گويند خود قرآن تصريح می‏كند و فرمان می‏دهد كه مردم در آن "
تدبر " كنند و فكر خود را در معانی بلند قرآن به پرواز در آورند ، پس‏
مردم حق دارند كه مستقيما معانی آيات قرآنيه را در حدود توانائی به دست‏
آورند و عمل نمايند . به علاوه در اخبار متواتره