آورد و موجب پيدايش يك نظريه تلفيقی در ميان آنها شد مبنی بر اينكهالهيات قابل تحقيق است ولی در الهيات نيز منحصرا لازم است از روش حسیو تجربی كه برای شناخت طبيعت مورد استفاده قرار میگيرد استفاده كرد .اين دسته مدعی شدند كه از نظر قرآن تنها راه شناخت خداوند مطالعه درطبيعت و مخلوقات با استفاده از روش حسی است و هر راهی غير اين راهبيهوده است ، زيرا قرآن در سراسر آيات خود در كمال صراحت بشر را بهمطالعه در مظاهر طبيعت كه جز با روش حسی ميسر نيست دعوت كرده است وكليد رمز مبدأ و معاد را در همين نوع مطالعه دانسته است . فريد وجدی در كتاب علی اطلال المذهب المادی و سيد ابوالحسن ندوی درماذا خسر العالم بانحطاط المسلمين و همچنين نويسندگان اخوان المسلمينمانند سيد قطب و محمد قطب و غير اينها اين نظر را تبليغ و نظر مخالفرا تخطئه میكنند . ندوی در كتاب خود در فصل " عبور مسلمانان از جاهليت به اسلام " تحتعنوان " محكمات و بينات در الهيات " میگويد :" پيامبران مردم را از ذات خدا و صفات او و آغاز و انجام جهان وسرنوشت بشر آگاه كردند و اطلاعاتی به رايگان در اين زمينهها در اختياربشر قرار دادند ، او را از بحث در اين مسائل كه مبادی و مقدماتش دراختيار او نيست - زيرا اين علوم ماوراء حس و طبيعت است - بی نيازساختند ، اما مردم اين نعمت را قدر ندانستند و به بحث و فحص در اينمسائل كه جز گام گذاشتن در منطقههای تاريك و مجهول نيست پرداختند " (1 ) . پاورقی : . 1 ماذا خسر العالم بانحطاط المسلمين ، چاپ چهارم ، صفحه 97. |