تقاضای معجزه به معنی " آيت " و " بينه " خواستن از طرف مردمی كهواقعا ترديد دارند و دنبال دليل و برهان و بينه میگردند ، نيست . اينآيات و آيه 50 سوره عنكبوت ( 1 ) منطق خاص مشركان را در معجزه خواهی ومنطق خاص قرآن را در فلسفه معجزه پيامبران روشن میكند . در آيات 90 - 93 سوره اسراء سخن مشركان اينچنين آغاز میشود : " « لننؤمن لك حتی تفجر لنا ». . " .يعنی ما به سود تو به تو نمیگرويم و وارد گروه و دار و دسته تو نمیشويممگر آنكه تو " به سود ما " در مقابل ، در اين سرزمين خشك مكه چشمهایاز زمين جاری سازی ( يعنی يك معامله ) ، يا باغی پر درخت كه در آننهرها جاری باشد ، يا خانهای پر از طلا داشته باشی - كه ما هم از آنهااستفاده كنيم - ( يعنی باز هم يك معامله ) ، يا پارهای از آسمان را -آنچنانكه خود میپنداری در قيامت چنين خواهدشد - بر ما بيفكنی ( يعنیعذاب و مرگ و پايان كار نه معجزه ) ، يا خدا و فرشتگان را نزد ما احضاركنی ، يا به آسمان برشوی و برای ما و به نام و افتخار ما نامه خصوصیبياوری ( بازهم يك معامله اما نه پولی ، بلكه عنوانی و تفاخری ، بدونتوجه به محال بودن موضوع ) . مشركان نگفتند : " لن نؤمن بك . . " . كه به معنی اين است كه تافلان معجزه را نكنی به تو ايمان نمیآوريم ، گفتند : " « لن نؤمن لك »"كه به معنی اين است كه به سود تو به گروه تو ملحق نمیشويم ، يعنی يكتصديق مصلحتی ، يك خريد و فروش عقيده . پاورقی : . 1 درباره اين آيه بعدا بحث خواهيم كرد . |