خاتميت رسالت است . كتابی است محتوی حقايق عالم خلقت و تعاليم وراهنماييهای زندگی در كمال هماهنگی در جميع جهات ، معجزهای در خور بشررسيده و عاقل ، نه كودك پای بند اوهام و تخيلات ذهنی " ( 1 ) .میگويند : " فضايی كه انسان گذشته در آن دم میزده است ، همواره مملو از خرافاتو موهومات و خوارق عادات بوده است و جز آنچه " بر خلاف عقل و حس "باشد در احساس وی اثر نمی گذاشته است ، از اين روست كه در تاريخ ،بشريت را میبينيم كه همواره در جستجوی " اعجاز " است و شيفته " غيب" . اين حساسيت در برابر هر چه نامحسوس و " نامعقول " است ، درميان مردمی كه از مدنيت دورترند شديدتر است . اينان به همان اندازه كهبه " طبيعت " نزديكترند به " ماورای طبيعت " مشتاقترند و " خرافه" زاده معيوب اين حقيقت است . انسان صحرا همواره درپی " معجزه "است ، جهان وی مملو از ارواح و اسرار شگفت انگيز است . . . روح يكانسان باستانی تنها هنگامی متأثر میشود كه نگاهش در برابر امری به "اعجاب " آيد و آن را مرموز و سحرانگيز و مبهم بيند . از اينجاست كهمیبينيم نه تنها پيغمبران بلكه پادشاهان و زورمندان و حيكمان هر قومیبرای توجيه خويش به امور خارق العاده متوسل میشدهاند . و در اين ميان ،پيغمبران كه مبنای رسالتشان بر " غيب " نهاده شده است ، بيش ازديگران میبايست به " معجزه " دست بزنند ، چه در ايمان مردم روزگارشان" اعجاز " بيش از منطق و علم و حقيقت محسوس و مسلم عينی پاورقی : . 1 دكتر حبيب الله پيمان ، فلسفه تاريخ از نظر قرآن / ص 15 و 16. |