آنچه در مزيت معجزه بودن كتاب نسبت به ساير معجزات گفته شد ، متأسفيمكه نمی توانيم با همه اين نظريات موافق باشيم . آنچه از نظر ما قابلبحث است چند مسأله است : . 1 پيامبر اسلام معجزهای غير از قرآن نداشته و در مقابل تقاضای معجزهغير از قرآن امتناع میكرده و آيات سوره اسراء دليل بر اين مطلب است .. 2 ارزش و كاربرد اعجاز چقدر است ؟ آيا اعجاز و امر خارق العادهچيزی بوده متناسب با دوره كودكی بشركه عقل و منطق كارگر نبوده و هر كسحتی حكيمان و پادشاهان خود را با اين امور توجيه میكردهاند ؟ پيامبراننيز مجبور بودهاند با همين گونه امور خود را توجيه كنند و مردم را قانعسازند . پيغمبر اسلام كه معجزهاش كتاب است از اين قاعده مستثنی است ،او خود را با كتاب و در حقيقت با عقل و منطق توجيه كرد . . 3 پيامبر اسلام میكوشد مردم را از امور غير عادی و كرامات و خوارقعادات ، به مسائل عقلی و منطقی متوجه سازد و حساسيت آنها را از "عجايب و غرايب " به " واقعيات و حقايق " بگرداند .اكنون درباره هر سه مطلب بحث و كنجكاوی میكنيم : معجزهای غير از قرآن آيا پيامبر اسلام غير از قرآن معجزهای نداشته است ؟ اين مطلب گذشته ازاينكه از نظر تاريخ و سنت و حديث متواتر غير قابل قبول است ، خلاف نصقرآن كريم است . شق القمر در خود قرآن آمده است . فرضا كسی شق القمر راتوجيه و تعبير كند ( كه البته قابل |