در ضمن تفسير آيه 9 از سوره بقره " « يخادعون الله و الذين آمنوا و مايخدعونإلا انفسهم ». . . " كلمه " الله " به گونهای تفسير میشود كهيكمرتبه انديشه درباره جملههای بالا هم عوض میشود كه همه آن تعبيرات ازقبيل ذات مقدس ، همه موجودات و اله عظمت و جبروت او هستند و او رامیجويند و تنها دل به او بستهاند و امثال اينها ، نه درباره آن ذاتمقدسی است كه قرآن او را به عنوان الله میشناساند كه منزه از هر نقص وحالت منتظره و مجرد از زمان و مكان است ، بلكه درباره واقعيت ديگریاست كه همه او با آشنا هستيم . كدام واقعيت ؟ چه ؟ : تكامل . در ذيل آن آيه چنين میخوانيم : " راستی از الله چه میفهميم ؟ جز تكامل مطلق ؟ جز آفرينش با همهابعادش ؟ و بالاخره جهان با حركت تكاملیاش به سوی يك بینهايت بزرگ ؟"آيا الله در منطق قرآن يعنی تكامل مطلق ؟ تكامل ، حركت به پيش است وخداوند ، كمال و كامل مطلق است . فرق است ميان كمال و تكامل . مادیمسلكان تكامل مطلق را میپذيرند ، كمال مطلق را نمیپذيرند . اختلاف مادیبا الهی بر سر كمال مطلق است كه هيچ حالت منتظره و نيستی و كاستی وحركت ندارد ، نه بر سر تكامل مطلق . آيا الله يعنی آفرينش با همه ابعادش ، يا اينكه الله يعنی آفرينندههمه آفرينش با همه ابعادش ؟ آيا الله يعنی جهان با حركت تكاملیاش بهسوی بینهايت بزرگ ، يا الله آن بینهايت بزرگی است كه جهان از اوسرزده و به سوی او در حركت و صيرورت است " |