اعجاز اين كتاب كريم مكشوف گردد كه قبلا مكشوف نبوده است ، همچنانكهجاودانگی آن متناسب است با جاودانگی پيام و رسالتش كه برای هميشه باقیو نسخ ناپذير است . قرآن كريم صريحا جنبه اعجاز و فوق بشری خود را در آياتی چند اعلام كرده( 1 ) ، همچنانكه به وقوع معجزات ديگر غير از قرآن از خاتم الانبياءتصريح كرده است . در قرآن مسائل فراوانی مربوط به معجزات مطرح شده است ، از قبيلضرورت همراه بودن رسالت رسولان الهی با معجزه ، و اينكه معجزه " بينه" و حجت قاطع است ، و اينكه پيامبران معجزه را به " اذن الله "میآورند ، و اينكه پيامبران تا آن حد معجزه میآورند كه " آيت " و "بينه " بر صدق گفتارشان باشد اما مكلف نيستند كه تابع " اقتراحات "مردم باشند و هر روز و هر ساعت هر كس مطالبه معجزه بكند اجابت نمايند، به عبارت ديگر ، پيامبران " نمايشگاه معجزه " دائر نكرده و كارخانهمعجزهسازی وارد ننمودهاند ، و امثال اين مسائل . قرآن كريم همچنانكه اين مسائل را مطرح كرده است ، با كمال صراحتمعجزات بسياری از پيامبران پيشين از قبيل نوح ، ابراهيم ، لوط ، صالح ،هود ، موسی و عيسی نقل كرده است و بر روی آنها صحه گذاشته كه به هيچ وجهقابل تأويل نيست . برخی از مستشرقان و كشيشان مسيحی به استناد آياتی كه قرآن به "اقتراحات " مشركان در مطالبه معجزه جواب منفی داده پاورقی : . 1 مانند اين آيه ( بقره / 23 ) : وإن كنتم فی ريب مما نزلنا علی عبدنا فأتوا بسوره من مثله » .اگر در آنچه بربنده خويش فرود آوردهايم ترديد داريد ، سورهای مانند آنرا بياوريد . |