« الا الی الله المصير »" ؟الله به معنی تكامل مطلق ، به معنی آفرينش با همه ابعادش ، به معنیجهان با حركت تكاملیاش به سوی بینهايت بزرگ ، چيزی است كه هربیاللهی هم او را میپذيرد . شما اگر از فويرباخ و ماركس و انگلس و لنين واستالين هم بپرسيد ، به چنين اللهی اعتراف دارند . خلاصه در اين تفسير همه نامها مذهبی است و ابتدا جلب توجه میكند ازقبيل الله ، توحيد ، نبوت ، وحی ، ملك ، آخرت ، بهشت ، دوزخ ، روح ،نعيم ، عذاب ، توكل ، صبر ، تكامل ، انقلاب . . . اما همينكه به عمق وژرفای برداشتها وارد میشويم ، همه از نظر ناپديد میشوند و به جای اينهامعانی و مفاهيم ديگری جايگزين میگردند و جز لفظ چيزی باقی نمیماند .عجيب اين است كه ادعا میشود كه ما میخواهيم فرهنگ اسلامی را فرهنگانقلابی كنيم . شگفتا ! آيا انقلابی بودن و يا به نظر شما انقلابی شدنفرهنگ اسلامی در گرو اين است كه محتوای معنوی آن را از آن بگيريم ومحتوای مادی جايگزين آن سازيم ؟ ! آيا انقلاب منحصر به انقلاب شكم وانقلاب ناشی از محروميت و موضع طبقاتی است ؟ آيا پيغمبر اسلام انقلاب سرو انقلاب روح و قلب بر پا نكرد ؟ آيا اين گونه برداشت از انقلاب ،دانسته يا ندانسته ، تبليغ به سود ماترياليسم نيست كه تنها با برداشتهایماترياليستی و توجيه مادی تاريخ و جامعه و بالاخره با ماترياليسم تاريخیاست كه میتوان از يك فرهنگ انقلابی دم زد ؟ اين بود شمهای از تذكراتی كه میخواستم خيرخواهانه و دوستانه به عزيزانیكه هنوز فكر میكنم اغفال شده هستند ، بدهم . |