و از متن فرهنگ اسلامی خود ما ، نقل از جلسه 12 محرم 97 ( 1 ) ، ايضا نقلنظريه ما در مقاله " مشكل اساسی در سازمان روحانيت " ، و كتابمرجعيت و روحانيت بر اين اساس است ، ولی از نظر دكتر بايد از مذهباصلاح شروع شود ولی وسيله روشنفكر امروزی كه بايد خود را با محيطش تطبيقدهد ، و خود او بر اين اساس عمل كرده است . . 4 نقش ميرزای شيرازی ، سيد جمال ، آقای خمينی . . 5 در اين كتاب تا حد زيادی به مذهب به عنوان يك امر زود گذر كهفقط در شرايط خاصی ( مثل دوره لوتر در اروپا و دوره ما در ايران و آسيا )بايد وسيله برای روشنفكر واقع شود ( اما در اروپا خير ) [ نگريسته شده ]و اين بر خلاف نظريه ماست كه جهان بايد به سوی مذهب باز گردد .. 6 اساسا روشنفكر از نظر ما چه مقولهای است ؟ هيچ ، نقش پيامبران ومذهب را ابتدا خواستند به عهده علم و اگذارند كه شكست خورد ، بعد برعهده فلسفهها و مكتبهای اجتماعی ، كه آن هم شكست خورد ، اخيرا روشنفكر ،مقوله خاصی كه نه عالم است و نه مؤمن مذهبی ولی ايمان مردمی دارد ، خودآگاهی انسانی دارد از قبيل سارتر و فانون و حتی راسل كه روشنفكران جامعهخودند و رسالت پيامبرانه دارند . ولی از نظر ما اين خود نوعی ديگر گريز از ايمان است در عصر ما كه بهشكست خواهد انجاميد . دليلش ژان پل سارتر و پاورقی : . 1 [ كه شرح آن در كتاب نهضتهای اسلامی در صد ساله اخير ، ص 71 ( ودر همين كتاب آمده است ] . |