عرب زبانی " ناس " را به معنی توده محروم نگرفته و مفهوم طبقه در آننگنجانيده است . قرآن میگويد : " « لله علی الناس حج البيت من استطاعاليه سبيلا »" ( 1 ) يعنی برای خدا بر مردم مستطيع است كه حج كنند .آيا معنی دارد كه مقصود توده محروم باشد ؟ و همچنين خطابات " « يا ايهاالناس »" كه در قرآن فراوان آمده و در هيچ كدام مقصود توده محرومنيست و عموم مردم است . عموميت خطابات قرآن نيز از نظريه فطرت كه درقرآن مطرح است سرچشمه میگيرد . ثالثا : اينكه گفته شد قرآن مدعی است كه رهبران ، پيامبران ، پيشتازانو شهيدان منحصرا از ميان مستضعفان برمیخيزند اشتباه ديگری است در موردقرآن . قرآن هرگز چنين سخنی نگفته است . استدلال به آيه " « هو الذی بعث فی الاميين ». . . " كه ادعا شدهپيامبر از ميان " امت " برخاسته و امت مساوی است با توده مردم ،مضحك است . " « اميين »" جمع " امی " است كه به معنی درسناخوانده است و " امی " منسوب به " ام " است نه " امت " ، وتازه " امت " يعنی جامعه كه مركب است از گروهها و احيانا از طبقاتمختلف و به هيچ وجه به معنی توده مردم نيست . از آن مضحكتر استدلال بهآيه 75 از سوره قصص درباره شهيدان است . آيه اينست : " « و نزعنا منكل امة شهيدا فقلنا هاتوا برهانكم »" . اين آيه را چنين تفسير ( و درحقيقت مسخ ) كردهاند : ما از هر امت ( توده مردم ) شهيدی ( كشته شدهایدر راه خدا ) برمی انگيزيم ، يعنی از او فردی انقلابی میسازيم ، و آنگاهبه امتها میگوييم هر كدامتان پاورقی : . 1 آلعمران / . 97 |