تنها نخواهيم رنجيد ، ممنون هم خواهيم شد . . 8 در صفحات 9 - 11 اينكه كی آغاز كند مطرح است و جوابش اين است :روشنفكرانه عالم و نه توده سنتی . در صفحات 12 - 14 اينكه برای چه كاری آغاز كند ؟ جواب اين است :برای پيامبری كردن در حالی كه پيامبر نيست و انتقال پيام به توده مردم و. . . و روشنفكر دارای نور و ايجاد كننده هدف و حركت معرفی شده است .صفحه 15 - 18 : روشنفكر نسبی است ، بر خلاف عالم . آيا اينجا شبهنسبيت همه پيامبريها در كار نيست ؟ ما در مقاله " رهبری نسل جوان " ( 1 ) گفتهايم رهبر واقعی ( روشنفكر) كسی است كه در هر جامعهای بداند چگونه رفتار كند ، نه اينكه روشنفكردر هر جامعهای لزوما در جامعه ديگر روشنفكر نيست . قبلا گفته شد كه سخندر استراتژی است ، آيا لازمه استراتژيها اين است كه در هر منطقهای گروهخاص استراتژيست باشند ؟ در حاشيه صفحه 19 گفتهايم چنين فرض شده كهروشنفكر يك بعدی است و لهذا در يك بعد فقط میتواند عمل كند . تاصفحات 32 و . . . همه بيان طرح مسائل خاصی است كه درد واقعی جامعهنيست از قبيل آزادی زن ، خط فارسی ، كتاب سوزی ، البته مطالب از ايننظر درست است كه دردها درد واقعی جامعه نيست ، ولی از آن جهت كهروشنفكری يك امر نسبی است صحيح نيست . . 9 ص 32 ، بحث جغرافيای يك تز ، قابل توجه است ولی به معنیای كهما گفتيم نه به معنیای كه خود مؤلف گفت " بحث حقيقت و مصلحت وداستان خرافه آفريقا در همين صفحه بيان شده پاورقی : . 1 [ در كتاب بيست گفتار ] . |