و گفته میشود در مبارزه حق و باطل ، حق پيروز است : « بل نقذف بالحق علی الباطل فيدمغه فاذا هو زاهق »( 1 ) . و گفته میشود دست تأييد خداوند پشت سر پيامبران راستين است :« إنا لننصر رسلنا و الذين امنوا فی الحيوش الدنيا و يوم يقوم الأشهاد( 2 ) . و لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلين . إنهم لهم المنصورون . وإن جندنالهم الغالبون ». . . ( 3 ) ولی با بيان گذشته اين اصول مورد ترديد قرار میگيرد . با بيان گذشته هرچند پيامبران و رسولان و ساير مصلحان گذشته تاريخ تبرئه میشوند ، اما خدایپيامبران تخطئه میشود . راستی مشكلهای است . از طرفی قرآن نوعی ديد خوشبينانه به جريان كلیجهان میدهد . قرآن اصرار میورزد كه " حق " را محور هستی و محور زندگیاجتماعی انسان معرفی نمايد . حكمت الهی نيز روی اصول ويژه خود مدعی استكه همواره خير بر شر و حق بر باطل میچربد ، شر و باطل وجودهای عرضی وطفيلی و غيراصيلاند . از طرف ديگر ، مطالعه و مشاهده تاريخ گذشته و حال نوعی پاورقی : . 1 انبياء / . 18 . 2 غافر / . 51 . 3 صافات / 171 - . 173 |