اسلام و عنصر حركت در اسلام بحث شده ، قطع نظر از اشكالات مبنايی گذشته ،خوب است غير آنچه در ذيل ص 51 درباره " جوع " گفته است .. 16 ص 51 ، برداشت غلط از آيه سوره بقره درباره كفر و ايمان .. 17 ص 54 : بر اساس همه اينها ( كه گفته شد درباره روشنفكر ووظيفهاش و اينكه كی باشد و چه كاری كند و اينكه ما در چه شرايطی هستيم ،شرايط قرون وسطی ، اينكه مذهب اسلام غير از مسيحيت است و اين مذهب ،خصوصا تشيع ، بر رهبری و عدالت و خون و شمشير بنا شده ) روشنفكر در اينجامعه و در اين لحظه برای آزاد كردن مردم و هدايت آنها و ايجاد يك عشقو ايمان وجوشش تازه و روشنايی بخشيدن به ذهنها و انديشهها و آگاه نمودنمردم از عوامل جهل ، خرافه ، ستم ، انحطاط ، در جوامع اسلامی بايد ازمذهب آغاز كند ، مذهب به معنای اين فرهنگ مذهبی خاص و اين برداشت وتلقی درست و مستقيم نه آنچه كه موجود است . روشنفكر بايد به ايجاد يكپروتستانتيسم اسلامی ( رك ص 48 ) بپردازد ، با سرمايهای غنی تر ازپروتستانتيسم مسيحی . . . ص 55 : پس آغاز كار روشنفكر و مسؤوليت او در احيا و نجات و حركتبخشيدن به جامعهاش پروتستانتيسم اسلامی است تا : الف . استخراج و تصفيه فرهنگی به عمل آورد . ب . تضادهای طبقاتی را ( از طريق مذهب و به نام مذهب ) وارد خودآگاهی جامعه نمايد . ج . ميان جزيره انتلكتوئل و ساحل جامعه ارتباط برقرار كند . |