تأويل نيست ) ، داستان معراج و سوره اسراء را چگونه میتوان توجيه وتعبير كرد ؟ در كمال صراحت میفرمايد : « سبحان الذی أسری بعبده ليلا من المسجد الحرامإلی المسجد الأقصی الذیباركنا حوله لنريه من اياتنا ». منزه است آن كه شبی بنده خويش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی ( بيتالمقدس ) برد تا برخی از آيات خود را به او بنمايانيم . آيا اين جريان يك خرق عادت ، يك معجزه نيست ؟ ! در سوره مباركه تحريم ، داستان در ميان گذاشتن پيامبر رازی را با يكیاز زنان خود ، و باز در ميان گذاشتن آن زن آن راز را با زنی ديگر آمدهاست ( 1 ) ، كه رسول اكرم ( ص ) به آن زن گفت چرا با ديگری گفتی ؟ وقسمتهايی از آنچه ميان آن دو زن گذشته بود بازگو كرد . آن زن ( با تعجب) پرسيد : تو از كجا اينها را دانستی ؟ رسول اكرم ( ص ) فرمود : خداوندمرا آگاه ساخت . آيا اين خبر از غيب نيست ؟ معجزه نيست ؟ داستان آيات 90 - 93 سوره اسراء و بعضی آيات ديگر از اين قبيل كهمورد استناد واقع شده چيز ديگر است . در آنجا مسأله پاورقی : . 1 وإذ أسر النبیإلی بعض أزواجه حديثا فلما نبأت به و أظهره اللهعليه عرف بعضه و أعرض عن بعض فلما نبأها به قالت من أنبأك هذا قالنبأنی العليم الخبير ». آنگاه كه پيامبر رازی را با يكی از همسرانش در ميان نهاد ، همينكه آنزن آن راز را به زن ديگر گفت و خدا پيامبر را بر افشای راز آگاه كرد ،قسمتی از آن را پيامبر بازگو كرد و از بازگو كردن قسمت ديگر خوددارینمود . آن زن گفت : چه كسی تو را آگاه ساخت ؟ پيامبر گفت : خدای دانایآگاه . |