كه آيه استضعاف به هيچ وجه در صدد بيان اصل كلی نيست و در نتيجه نهبستر تاريخ را توضيح میدهد و نه درباره مكانيسم تاريخی اشارهای دارد و نهپيروزی نهايی تاريخ را از آن مستضعفان از آن جهت كه مستضعفاند میداند .اين اشتباه كه فرض شده اين آيه يك اصل كلی را بيان میكند از آنجا پيداشده كه اين آيه را كه مرتبط و پيوسته به آيه قبل و آيه بعد است از آنهاجدا كرده و " الذين " را ( « الذين استضعفوا ») مفيد عموم و استغراقگرفتهاند و آنگاه از آن اصلی استنباط كردهاند كه با اصل مستفاد از آيهاستخلاف معارض درمیآيد . اينك مجموع سه آيه : « إن فرعون علا فی الأرض و جعل أهلها شيعا يستضعف طائفة منهم يذبحأبنائهم و يستحيی نسائهمإنه كان من المفسدين 0 و نريد أن نمن علی الذيناستضعفوا فی الأرض و نجعلهم أئمة و نجعلهم الوارثين 0 و نمكن لهم فیالأرض و نری فرعون و هامان و جنودهما منهم ما كانوا يحذرون »( 1 ) .اين سه آيه به يكديگر مرتبطاند و مجموعا يك مطلب را بيان میكنند ،معنی مرتبط سه آيه اين است : فرعون در زمين برتری جويی كرد و مردم زمين را فرقه فرقه كرد ، گروهی ازآنان را ذليل و ضعيف میساخت ، پسران آنها را سر میبريد و ( تنها )دخترانشان را باقی میگذاشت . او از مفسدان پاورقی : . 1 قصص / 4 - . 6 |