ابزار توليد دستهجمعی جبرا اقتضا میكند جامه و لباسی را متناسب با خودش. اگر در اين حد نگه داريد يكی از دو حال پيش میآيد : يا ابزار توليداين قالب را میشكند ، مثل بچهای كه وقتی لباس تنگ تنش كنيد كم كم آنرا پاره میكند ، يا اگر آن قالب خيلی قرص و محكم ايستادگی كند جلو رشداين را میگيرد . ايندو با يكديگر ناسازگار است ، از آن چيزهايی كه دنيایامروز خلافش را ثابت كرد ، يعنی سرمايهدارها ثابت كردند كه در عيناينكه ابزار توليد را در حد اعلا رشد میدهند و از كشورهای كمونيستی همبيشتر رشد میدهند [ مالكيت خصوصی پا برجاست . ] نه مانع رشد ابزارتوليد میشود نه رشد ابزار توليد توانست اين روبنا را كه به عقيده اينهاخواهناخواه بايد دگرگون بشود - از بين ببرد ، و اينها هم ديگر اصلا اميدیبه اينكه يك چنين انقلابی بشود ندارند ، يعنی از جاهايی كه ديگر به كلیاين حرف منسوخ است اينجاست . شما خود عليت را تعريف نفرموديد . اگر عليت معنايش وجود دادن استدر آن صورت خيلی چيزها ديگر علت نيست ، پدر علت فرزندش نمیشود .البته يك وجود دادن به آن مفهومی است كه فلاسفه ما میگويند . ولی يكوجود دادن به اين معناست كه اگر الف نمیبود ب وجود پيدا نمیكرد ولیاگر ب هم نبود باز الف وجود داشت ، همان علل معده ، ولی در علل معدههم مرتبه علت يك مرتبهای است غير از مرتبه معلول . اگر اين پدر وجودنمیداشت اين پسر قطعا نبود ولی [ اگر ] اين پسر نبود هم اين پدر وجودداشت . آن وقت در همين جا كه پدر چنين رابطهای با فرزند دارد در عينحال فرزند هم روی همين پدر اثر میگذارد . پس اين را میشود به اين صورت بگوييم : در مورد علل معده تاثير متقابلمیتواند وجود داشته باشد . بله ، همينطور است . |