ممكن است مردم را به اشتباه بيندازد ، ولی آن كسی كه مدعی اين نوعاستدلال است او ثابت میكند كه انبياء مفيد بوده و مضر نبودهاند ، بايددليل بياورد و دلائل مخالفش هم كه عليه اينها تا حالا گفته شده و فلاسفهگفتهاند و انتقاد كردهاند آنها را بتواند جواب دهند . من میگويم طرزاستدلال اين طور باشد ، حالا شما مخالفيد ، استدلال را جور ديگری بكنيد ،منتها جهات مثبتش را بايد جلسه ديگر به ما بگوييد چون تا حالا هر چهمنفی بوده در اين جهات بيان كرديد . اما مسأله آن كتاب هم كه ما میگوييم ، تعصب خاصی روی آن كتاب نداريم، به عنوان مثال بنده عرض كردم . اما اينكه گفتم خودشان باشند ، برایاينكه آدم وقتی كه میخواهد يك مطلبی را رد كند اول بايد بيانش كند ،اگر همه آقايان مطالعه كرده باشند ، حاضر الذهن باشند و خوب در مسألهوارد باشند حالا شما يكی يكی رد بكنيد مسلم ديگر لازم نيست خودش بيايداينجا ، اما اگر هيچ كتاب را نخوانده باشند يا ده سال پيش يك مقدارشرا خوانده باشند ، بعد شما هم آن را تكرار نكنيد ، استدلالش را هم بياننكنيد ، موارد ردش را بيان كنيد ، من میگويم اين بحث ناقص است و الاای بسا كه شما ثابت كنيد كه او اشتباه كرده ، ما حرفی نداريم اما طريقهبحث اين نيست كه دليل طرف را نگوييد ، بعد مخالفش را بگوييد ، مثلكارهايی است كه الان دولتها میكنند بدون اينكه نظر فلان رهبر سياسی و فلانكسی كه انتقادی كرده بگويند ، بعد میبينيم جوابش را نوشتهاند ، اصلا آدمنمیداند او چه گفته ، جوابش را میخواند ، بعضی از قسمتهايش را نقلمیكنند . استاد : آنچه من عرض كردم خلاصه بود ، من در خلاصه چيزی فروگذار نكردم .- اينجا واقعا يك بحث حر و آزاد است و میخواهيم جلسهای باشد غير ازاين مجالس مذهبی كه همه جا هست و هی برای هم استدلال میكنند و هيچكدامشان به درد هيچ جا نمیخورد و يا كتابهايی كه مینويسند . اينهمه كتابدر مملكت منتشر میشود ، اگر خلاصهشان را بگيريد ده درصدشان مفيد نيست .ما میخواهيم بحث واقعا مفيد باشد يعنی هر چه طرف مطلب دارد بيايد بيانكند و الا حالا پيشنهاد اين نيست كه حتما ايشان را دعوت كنيم . اما آنچهراجع به توحيد و معاد و اينها اعتراض داريد ما حرفی نداريم ، به هركتابی میشود ايراد گرفت ، من خودم هم اتفاقا به آن ايراد دارم ، بحثی كهآنجا راجع به روح كرده بنده اعتراض دارم ، بحثی كه راجع به قانوناحتمالات كرده بنده اعتراض دارم ولی اينها هيچ دليل نمیشود بر اينكه اگركسی بخواهد ردش را بگويد خودش را نگويد . خودش را بايد بگويد |