يك نوع ناراحتی روحی و روانی و داخلی بود " « ثم ادبر و استكبر » "بعد پشت كرد و رفت در حالی كه كبر بر او مستولی شده بود " « فقال انهذا الا سحر يؤثر »" گفت من هر چه فكر میكنم اين جز يك سحر چيز ديگرینيست " « ان هذا الا قول البشر » " ( 1 ) جز سخن بشر چيز ديگری نيستولی سخن بشری است كه آميخته به سحر و جادوست . درباب اعجاز قرآن ، ما از دو جنبه بايد صحبت كنيم و به نظر میرسدمجال سخن در اينجا خيلی باز است و ميدان بازی دارد برای صحبت كردن ، وارزش دارد كه ما هر چه بيشتر در اين زمينه مطالعه كنيم و آقايان هم همينطور مطالعه كنند . در فارسی بعضی كتابها در اين زمينه هست كه من آقايانرا راهنمايی میكنم ، از جمله همين كتاب اعجاز قرآن صادق رافعی ترجمهمرحوم ابنالدين كه ممكن است كمی فنیتر و كسالتآورتر باشد ، و يكی ازقسمتهايی كه شايد قبل از اينها بايد مطالعه شود كتاب آئينه اسلام است (ترجمه مرآت الاسلام طه حسين كه مرحوم آيتی خودمان رضوان الله عليه دراوايلی كه شركت انتشار تأسيس شد . اين كتاب را ترجمه كرد ) : 46 صفحهاين كتاب ( از صفحه 134 تا 180 ) اختصاص دارد به بحث درباره قرآن ،بسيار خوب و مفيد و نافع است ، كما اينكه آقای شريعتی خودمان ( 2 ) همدر اواخر مقدمه تفسير نوين قسمتی راجع به همين مسأله اعجاز قرآن بحثكرده و ايشان هم خوب بحث كردهاند و خيلی هم استناد كردهاند به همينكتاب صادق رافعی . يكی هم كتابی مرحوم سيد هبهالدين شهرستانی نوشته بهنام المعجزه الخالده ، ولی آن به عربی است . به هر حال اين چند ورقی همكه آقای شريعتی در مقدمه تفسير نوين بحث كردهاند خوب است . اينهازمينههای خوبی برای مطالعه كردن است . حالا من میخواهم اين موضوع را با يك بيان شايد تازهای بحث كنم و آناينكه : مسأله اعجاز قرآن را از دو جنبه بايد بحث كرد ، يكی جنبه زيبايیو هنری و ديگری جنبه علمی و فكری . جنبه زيبايی و هنری مربوط به لفظ قرآنيعنی همين عبارات قرآن است ، نه لفظ منفك از معنا ، لفظ بیمعنی كهزيبا هم نمیتواند باشد ، بلكه لفظ از آن حيث كه محتوی يك معناست ولیزيبايی مال لفظ است . اين همان چيزی است كه علمای ادب از آن تعبيرمیكنند به " فصاحت و بلاغت " و بعد هم فصاحت را تعريف پاورقی : . 1 مدثر / 18 - . 25 . 2 [ مرحوم استاد محمد تقی شريعتی ] . |