آنچه كه در انسان خواص روحی تشخيص داده میشود فعل و خاصيت و اثر مادهبدن انسان است . بنابراين نظر روان يا حالات روانی خاصيت و اثر بدناست ، چيز ديگری نيست و قهرا متأخر از بدن و فرع بر بدن است . پس قوهبه مفهومی كه ما میشناسيم يا علوم میشناسند يعنی شيئی كه منشأ اثر است ،[ به عنوان روح نداريم ] ، همين قوای بدنی است و حالات روحی اثر قوایبدنی هستند . نظريه ديگر كه در مقابل اين نظريه است اين است كه نه ، روح خودشقوهای است غير از قوههای بدنی و خودش موجودی است غير از اين موجود بهنام بدن گو اينكه با بدن اتحاد دارد ، نوعی وحدت را تشكيل میدهند و عرضكرديم با هم مثل موجودی هستند كه دو رو داشته باشد ، يك رو روح است ويك رو بدن ، و مجموعا يك واحد را ايجاد میكنند ، اما دو رويی كه نهمیشود گفت اين اصل است و آن فرع و نه میشود گفت آن اصل است و اين فرع، و جدا شدن اينها معنايش استقلال پيدا كردن هر دو است از يكديگر .بنابراين طرز فكر ، علاوه بر قوا و نيروهای طبيعت و بدن قوا و نيروهایديگری هم در وجود انسان هست كه ما از آنها به قوای روحی ياد میكنيم .اصلا خود فكر میتواند يك قوه در وجود انسان باشد و اراده خودش يك قوهاست ، خيال خودش يك قوه است ، تعقل خودش يك قوه است و لهذا احياناروی بدن اثر میگذارد و بدن را تحت تأثير خودش قرار میدهد . اگر قوههاتنها قوههای بدن میبود و آنچه كه ما امور روحی میناميم همه خاصيت و اثرو فرع و طفيلی بدن بودند امكان نداشت كه امور روحی بتوانند امور بدنی رااحيانا تحت تأثير و تحت كنترل خودشان قرار بدهند . اينهايی كه طرفداراين هستند كه امور روحی ، خودشان قوا و منشأ اثر هستند ( نه فقط اثر ،منشأ اثر نيز هستند ) میگويند كه حالات عموم مردم كم و بيش از اين جهتحكايت میكند كه روح هم روی بدن اثر میگذارد ، روح و بدن تأثير متعاكسدارند : " النفس و البدن يتعاكسان ايجابا و اعدادا " روح و بدن تأثيرمتعاكس روی يكديگر دارند يعنی بدن روی روح اثر میگذارد ( چون بدن خودشيك جوهر مستقلی است ) ، روح هم متقابلا روی بدن اثر میگذارد ، نه اينكهبگوييم بدن اثر روح است و نه اينكه بگوييم روح اثر بدن است ، ايندو رویهمديگر اثر میگذارند . به عقيده اينها [ اين امر ] از سادهترين كارهاشروع میشود . مثلا همين كه انسان با تصور پيروزی يك تغيير عمومی در وضعبدنش پيدا میشود يعنی تا خبر پيروزی به او میرسد تمام اوضاع بدن تغييرمیكند ، حركات بدن مثل نبض و حركات خون و اوضاع عوض |