خودتان را آزمايشی بكنيد " « فأتوا بسوره من مثله »" سورهای مانند آنبياوريد . كلمه " من مثله " را دو جور تعبير كردهاند : يكی اينكهگفتهاند " من مثله " يعنی مانند قرآن ، و بعضی گفتهاند كه اين اشاره بهاين جهت است كه از كسی بياوريد كه او هم مثل اين پيغمبر باشد يعنی ازيك فرد امی ، فردی مانند او كه هيچ سابقه درس و تحصيل و فرهنگ و مدرسهندارد . اينجا هم همان جملهها با تعبيرات ديگری [ آمده است ] ، آنجاداشت : " « و ادعوا من استطعتم من دون الله »" ، اينجا میفرمايد : "« و ادعوا شهدائكم من دون الله » " گواهان و شاهدان خودتان را ، هركسیكه میخواهيد ، بياوريد . شاهد را شاهد میگويند به اعتبار اينكه او رادعوت میكنند كه حقيقت مطلب را او بيايد بيان كند از باب اينكه افرادديگری را كه قهرمان شناخته میشوند بياورند تا عمل آنها گواهی بدهد . بازهم اينجا قيد میكند : " « ان كنتم صادقين »" اگر راست میگوييد ، يعنیما كه میدانيم شما دروغ میگوييد در اين ادعای خودتان ، يعنی ادعاتان همادعای حقيقی و از روی حقيقت نيست . تا اينجا ما دو مطلب در ماهيت ادعای قرآن روشن كرديم : يكی اينكهقرآن برای خودش ادعای معجز بودن كرده است و ديگر اينكه اين ادعای معجزبودن به اين نيست كه تمام قرآن معجزه است ، بعض قرآن هم معجزه است ،و لهذا در يك جا فرموده ده سوره بياوريد ، يك جا همان را هم تخفيفداده و فرموده يك سوره بياوريد كافی است . پس قرآن يك سوره را هممعجزه میداند . اعجاز قرآن در چه قسمتی است ؟ آيا اعجاز قرآن در يك قسمت بالخصوصاست يا در قسمتهای متعدد است ؟ از خود قرآن چه استنباط میشود ؟ قرآنتصريح نمیكند كه وجه اعجاز فلان وجه بالخصوص است چون واقعا نمیخواهدوجود اعجاز را محدود به يك حد خاصی كند و بلكه در آيات متعدد ، در هرقسمتی به يك جنبه بالخصوص اشاره میكند به عنوان يك اعجاز ، كه اينهارا برايتان عرض میكنم ، بعد درباره هر يك به طور كلی صحبت میكنيم . فصاحت و بلاغت يكی از وجوه اعجاز كه از قديم الايام مورد توجه قرار گرفته و فوقالعادهمورد توجه بوده است جنبه لفظی و جنبه ظاهری قرآن است كه جنبه فصاحت وبلاغت |