قوانينی كه اداره كننده اجتماع است ( چون زندگی اجتماعی كه بدون قانوننمیشود ) احترام پيدا كند و زندگی بشر اداره شود ، و عرض كرديم عملا همزندگی بشر را همين چيزهايی كه اسم آنها را " اخلاق " میگذارند [ ادارهكرده است ] ، : همين پايبنديها به راستی ، پايبنديهای از روی ايمان ، نهاينكه من راست بگويم روی حساب دقيق منفعت ، برای اينكه اگر دروغ بگويمديگران هم دروغ خواهند گفت و آنگاه ضرر من بيشتر خواهد بود ، راستبگويد به خاطر ايمان به راستی ، امانت داشته باشد به خاطر ايمان بهامانت ، دزدی نكند به خاطر ايمان به اينكه نبايد دزدی كند . بقای گذشتهزندگی بشر به همين اصول احترام به قانون و راستی و درستی بوده ، همينهايیكه اسمش را " اخلاق " و " عدالت " میگذارند ، و الان هم باز بشر همينزندگیای كه دارد ، تا حد زيادی بستگی دارد به همين ايمان و احترامی كه بهاصول زندگی اجتماعی خودش دارد . اگر اين ايمان و احترام را از او بگيريمو او را به همان حالت منفعت خواهی شخصی خودش بگذاريم و بخواهد درزندگی اجتماعی اين اصول را ( كه از ضروريات زندگی اجتماعی است ) ،قانون را به خاطر شخص خودش محترم بشمارد ، دائر مدار اين است كه تاوقتی كه از تخطی از آن میترسد ، يعنی قوت و زوری ندارد ، احترام میگذارد، همين قدر كه قوت و زور شخصی پيدا كرد نه ، تا وقتی همكاری میكند كهتحت يك فشار باشد ، همين طور كه مثلا ما میبينيم يك عده دزد هم در مدتیكه دزدی میكنند و يك جمعيتی را تشكيل دادهاند ، با خودشان در نهايتصداقت و امانت رفتار میكنند چون خودشان را در مقابل دشمنهای بيشتر وقويتر از خودشان میبينند و اثر سوء اختلاف را قريب و نقد میبينند ، يعنیمیدانند همين امروز اگر اختلاف كنند فردا همهشان از بين رفتهاند . در يكچنين شرايطی بشر خودش را پايبند میكند ، يعنی وقتی اثر دروغ را مستقيم ونقد ببيند خودش را پايبند میكند . اما اگر به اين صورت باشد كه اثر [كار خلاف ] به اجتماع میخواهد برسد و اجتماع میخواهد فاسد بشود ، و اثرشچند سال ديگر میخواهد پيدا شود ، و هرگز به آن مطلب اهميتی نمیدهد .بشريت به زندگی اجتماعی نيازمند است ، به قانون نيازمند است ، قانونیكه به آن ايمان داشته باشد ، و به خود ايمان نيازمند است . پس اصل نيازمندی را نمیشود انكار كرد و گفت چنين نيازی وجود ندارد .و تا امروز هم كه عصر ترقی بشر است ، اين [ نظريه ] كه بشريت نيازی بهقانون ندارد نيامده ، اين هم كه بشريت احتياج به ايمان به قانون نداردباز هم نيامده ، فقط مطلبی كه |