اثری از آنچه كه معنی واقعی نبوت را بيان كند نشان بدهند . البته ماآيات قرآن در مسأله نبوت را میخوانيم و بايد هم بخوانيم ، شما مخصوصابرويد مطالعه بفرماييد و جلسه ديگر كاملا از روی مطالعه بياييد بگوييد تاببينيد يك حرف حسابی پيدا میكنيد يا پيدا نمیكنيد . چه در نبوت ، چهدر توحيد و چه در معاد ، اين كتاب يك كلمه درست ندارد . در نبوت يكاساس باطلی است كه هركسی نگاه كند اعتقادش به نبوت [ سست میشود ]اگر فكر كند ، مگر كسی مجذوب باشد و بخواهد بخواند و نخواهد فكر كند ، والا اگر كسی بخواهد از روی آزاد فكری مطالعه كند ، اساس نبوت را متزلزلمیبيند ، اساس توحيد را هم متزلزل میبيند ، اساس معاد را هم متزلزلمیبيند ، و ما كه نبايد به خاطر حب و بغض ، يك چيزی را كه با اصول دينسر و كار دارد اغماض كنيم . - در قسمت اول ، بنده طرفدار ويليام جيمز نيستم كه بگوييم حقايقچيزهايی هستند كه مفيدند ، آن بحث را میدانم ولی عرض كردم كه اينجوربايد طرح كنيم ، حالا شما با طرحش مخالفيد چيز ديگری است . پاسخ : من مخالف نيستم ، من عرض كردم يك وقتی كسی به عنوان " آيات" وارد اينها میشود ، خيلی درست هم هست ، اما يك كسی میخواهد از همينآثار عادی و طبيعی استدلال كند ، استدلال از راه اثر ، كه گفتم " برهانانی " ناميده میشود . آن ، حرف بسيار درستی هست . اصلا عموم مردم كه تاحالا به پيغمبران معتقد شدهاند ، از راه آثارشان معتقد شدهاند . در اين كهما بحث نداريم ، ولی ما در بحث " معجزات " وارد آن میشويم . اين يكبحث عليحدهای بود كه ما كرديم . بنده عرض كردم اگر بخواهد از راه آثاروارد شود اين آثاری كه اينجا ذكر شده دلالت نمیكند ، يعنی اگر ما اينهارا بخواهيم ملاك قرار بدهيم اصلا بر صدق انبياء دلالت ندارد . - منظورم اين بود كه آن طرز استدلال را ما معتقديم از آن طريق شروعبكنيم اما آن كسی كه شروع میكند بايد دليل بياورد . ممكن است كسی ثابتكند فلان نوع حكومت يا فلان رژيم يك محاسنی دارد و يك معايبی ، بنابراينآن افرادی كه از فوائد و محاسنش میخواهند حقانيتش را ثابت كنند اشتباهكنند . اما استدلال كننده بايد قوی باشد و ثابت كند معايبی ندارد . شمافرض كرديد يك استدلالی را كه بر ناحق است كسی میخواهد بيان كند ، طبيعیاست يك موارد ضعف دارد و يك موارد قوت ، |