نمیخواهد راجع به پيغمبران بحث كرده باشد ، ولی آقای طباطبايی و ديگرانهمه بحث كردهاند كه بعد كه ما چنين قدرتی برای نفس انسان قائل میشويمآنوقت چه فرقی هست ميان معجزهای كه پيغمبران میكنند و امر خارقالعادهایكه يك نفر مرتضا انجام میدهد ؟ اينها را ما بعد بحث میكنيم . البته آنتعبيراتی كه شما كرديد تعبيراتی است كه احتياج به توضيح دارد . میگوييدكه در بشر استعدادی است . ما هم میگوييم در بشر استعدادی است . در اينمطلب بحثی نيست ، منتها ما از مجموع آثاری كه پيدا میشود ، اولا بايدبفهميم كه اين استعداد در انسان میتواند يك استعداد مادی باشد يا يكاستعداد روحی غير مادی است ؟ و اين فرضيه دارد كه استعداد مادی است كمااينكه اينهايی كه آمدند معتقد شدند به سياله عصبی يا سياله مغناطيسی -همين ايرانشهر هم دارد - میگويند در اثر قوت اراده يك نوع امواجبالخصوصی از مغز شخص پخش میشود كه آن امواج ، هم روی بدن خودش میتوانداثر بگذارد ، همينطور كه در حال تلقين يك بيمار را خوب میكند بدوناينكه يك دوای عادی و معمولی خورده باشد ، و هم ممكن است كه روی شیءديگری اثر بگذارد ( شخص ثالث يا شیء ثالث ) . ايرانشهر اين قضيه راقبول میكند و اين حقيقت هم دارد . میگويد مثلا انسان ممكن است اينجاباشد ( 1 ) و جسمی را كه در آنجا هست هدايت كند يا متوقف كند يا بهحركت درآورد . البته در قصهها میگويند كه بعضی راجهها و مرتاضها حتیقطار را با قوه اراده متوقف میكنند . نمیدانم راست است يا نه ، ولی دركارهای كوچك ، ما خودمان هم ديدهايم . همينهايی كه احضار ارواح میكننداحضار ارواح نيست ولی يك قدرت روحی هست ، زيرا میبينيد او اينجاست ،ميز را به حركت در میآورد . من خودم ديدهام . من اول باور نمیكردم ،میگفتم يك حقهای در كار هست كه ميز را با دست میچرخانند ولی ديدم نه ،ميز حركت میكند ( خيلی عادی هم هست وخيلی افراد میتوانند اين قدرت راداشته باشند ) . او به يك روح به اسم خودش فرمان میدهد ای آقای فلان كسخواهش میكنم آن ميز را مثلا به طرف راست يا چپ بچرخان . من میديدمواقعا میچرخد ، كه هر چه هم دقت كردم كه دستی رويش باشد واقعا نبود .حتی وقتی كه به ميز فرمان دادند به اعتبار اينكه فلان روحی است كه پاورقی : . 1 نظير دستگاههای رادار كه در نمايشگاه ديدهايد كه آن ماشينی را كهزمين را میكند هدايت میكند . در همه جا معمول است . |