توضيح نظر اشاعره يك نظر نظری است كه گروهی از متكلمين اسلامی به نام " اشاعره "داشتهاند و آن اين است كه اصلا ما چه دليلی داريم و چرا بايد معجزات راحتی مستبعد بشماريم ؟ و اين را اگر بخواهيم به بيانی كه كمی امروزیترباشد در بياوريم - كه عرض كرديم آقای شريعتی خودمان هم در مقاله " وحیو نبوت " تقريبا همين راه را رفتهاند - اين است كه ما چرا قوانينطبيعت را آن مقدار ضروری و قطعی و غير قابل نفوذ بدانيم كه بعد دچار ايناشكال بشويم و بگوييم كه معجزه يك امری است برخلاف قانون طبيعت وقانون طبيعت نقض ناپذير است ، كه من خودم به اين بيان در جلسه پيش ازطرف آنها عرض كردم كه فرق است ميان قوانين رياضی يا منطقی يا فلسفی وقوانين علمی و طبيعی . قوانين رياضی يا منطقی يا فلسفی قوانينی است كهذهن ضرورت و حتميت آنها را كشف میكند . مثلا اگر ما در منطق گفتيم كهاگر عامی داريم و خاصی ، نقيض عام ، خاص خواهد شد و نقيض خاص عام ،اين يك امری است كه ذهن ضرورت آن را كشف میكند ، اصلا میفهمد كه غيراز اين نمیشود باشد . يا اگر شما در حساب گفتيد حاصلضرب اين عدد درآنعدد مساوی است با فلان عدد ، ذهن ضرورت اين را كشف میكند ، میفهمد كهاين خلافش محال است ، نمیتواند يك عدد بالاتر يا يك عدد پايينتر باشد .اما قوانين طبيعی . ما مثلا میگوييم كه فلزات در اثر حرارت انبساطپيدا میكنند . ذهن ما ضرورت اين را كه فلز حتما بايد در اثر حرارتانبساط پيدا كند كشف نمیكند زيرا علوم طبيعی - يعنی هرچه كه انساندرباره طبيعت كشف كرده است - پايهاش تجربيات و محسوسات بشر است وحس و تجربه بشر جز يك سلسله محسوسات متوالی را به انسان ارائه نمیدهد، يعنی مثلا ما پديده الف را هميشه میبينيم كه به دنبال آن پديده ب هست. ذهن ما فقط همين را ادراك میكند ، میگويد تا آنجا كه من ديدهام و تاآنجا كه من تجربه كردهام ، هميشه هرگاه حادثه الف رخ بدهند به دنبال آنحادثه ب رخ میدهد و اگر حادثه الف رخ ندهد حادثه ب هم رخ نمیدهد . اصلابيش از اين ذهن من حكمی ندارد ، و اين يك مقايسه غلط و يك اشتباهیاست كه ما آنچه را كه درباب مسائل عقلی - يعنی مسائل مثلا رياضی ، |