دائما تغيير میكند و تازه آن قانون واقعی و راست ثابت تغيير ناپذيرشهم يك امر ضروری نيست كه خلافش محال باشد ، همين طور كه عرض كردمبستگی دارد به مشيت الهی . ايشان در آن مسألهای كه منكرين يعنی منكرين معجزه خارقالعاده بودنمعجزه مثل مرحوم سيد احمد خان به آن تمسك كردهاند [ يعنی ] آيات قرآنراجع به سنن كه قرآن میگويد كه سنن لايتغير الهی هست ، میگويند كه اينمسأله سنن در قرآن اختصاصدارد به مسائلی كه مربوط به عدل الهی است يعنیبه مسائلی كه مربوط به تكاليف بندگان است كه خداوند به بندگان نيكوكارپاداش میدهد و بندگان بدكار را مجازات میكند . هر جا در قرآن مسألهسنت آمده است كه سنت خدا تغيير نمیكند يعنی در اين زمينه ، يعنی سنتخدا هرگز عوض نمیشود كه يك روزی به نيكوكاران كيفر بدهد يا كيفربدكاران را ندهد . پس در حدود افعال بشری و عكسالعملی كه خداوند درمقابل آن نشان میدهند ، اين است كه سنت لايتغير الهی ، و قرآن در غيراين مورد سنت لايتغير را نپذيرفته ، و خيلی هم تعجب میكنند و میگويندعجيب است از افرادی كه به اين آيات تمسك میكنند و به خود قرآن مراجعهنمیكنند ببينند اين آيات موردش كجاست و بعد میگويند سنن لا يتغير ، سننلا يتخلف ، قانون خلقت تغيير ناپذير است . میگويند كی قرآن گفته قانونخلقت تغيير ناپذير است ؟ ! گفته قانون پاداش و كيفر من تغيير ناپذيراست . اين آيات را هم ايشان اينطور میگويند . ولی آيات ديگری كه آندسته متعرض شده اند كه قرآن از زبان پيغمبران میگويد " من بشری هستممانند شما " آنها را ايشان متعرض نشدهاند . نظريه سوم و اما نظريه سوم : نظريه سوم اين است كه قوانين طبيعی هم آن جورهانيست كه از قبيل قوانين قراردادی بشری باشد و خداوند قراردادهايی داشتهباشد كه مثلا خاصيت آتش اين است ، خاصيت حرارت اين است ، خاصيت جسماين است . چرا خاصيت جسم اين است ؟ خاصيتهای حيات اين است ؟ خدااينجور قرار داده . قرار دادن هم يك قرار دادن قرار دادی است مثلقوانين موضوعه ما . هر روز هم خواست ، خودش قانونش را عوض میكند ،دست خدا كه بسته نيست ، " « يد الله مغلوله »" حرف يهود |