مثلث مساوی با دو قائمه است ، چرا ؟ میگويد خدا عجالتا اينجور قرارداده . يك دفعه هم خدا اين را عوض میكند كه سه زاويه مثلث مساوی با دوقائمه نباشد . " دو شیء مساوی با شیء سوم خودشان با يكديگر مساوی هستند" ، میگويد خدا اينجور وضع كرده ، خدا اينجور دلش خواسته قرار بدهد ،يك روز هم دلش میخواهد قانونش را عوض كند و عوض میكند . ولی حالا بهحرف او كار نداريم . به هر حال اينجور اشخاص میگويند قانون طبيعت يعنی مشيت خدا ، خدااينجور خواسته . وقتی مشيت خداست ، معجزه هم كار خداست ، پس معلوماست خدا جور ديگر مشيت كرده و خواسته ، اين ديگر بحثی ندارد .اين هم توجيهی است كه برخی ديگر ، از معجزات كردهاند . اگر ما ايناصول را بپذيريم باز نيازی نداريم كه دنبال راز معجزات برويم و بگوييميك رازی در معجزات [ هست ] . ديگر رازی ندارد ، راز ، مشيت خداونداست . آقای شريعتی ( 1 ) خودمان در مقدمه تفسير نوين به اختصار و در كتابمحمد خاتم پيامبران ، جلد دوم ( مقاله وحی و نبوت ) نسبتا به تفصيل [ دراين باره بحث كردهاند ] كه همين بعد به صورت كتاب هم در میآيد و در آنكتاب البته بيشتر است يعنی دو برابر اين مقاله است ولی خيال نمیكنم دراين قسمت چيز بيشتری داشته باشد چون هر چه مربوط به اين قسمت بوده -چون من خودم انتخاب كردم - به نظرم همه را آوردهام . ايشان از كسانیهستند كه اين طرز فكر را گرفتهاند و خيلی هم شديد تعقيب میكنند . اگربخواهيد اين نظريه را در بعضی قسمتها به تفصيل بيشتر ببينيد همين مقالهوحی و نبوت ، بحث مربوط به معجزه را در جلد دوم كتاب محمد خاتمپيامبران مطالعه كنيد ، و ايشان اصرار زيادی هم روی اين مطلب دارند كهحرف اصلا همين است و غير از اين چيزی نيست . البته آنچه كه من در آخربه عنوان تأييد گفتم كه فرق است ميان قوانين طبيعی و قوانين عقلی ورياضی ، اين مسأله را ايشان نگفتهاند ولی اصل مطلب را خيلی به تفصيلمیگويند ، بعد هم اقوال علماء را راجع به ضروری نبودن مسائل علوم و قطعینبودن قوانينی كه علوم كشف میكند و نسبی بودن [ آنها نقل میكنند ] كهاولا اين قوانينی كه بشر به نام قوانين علمی كشف میكند قوانينی نسبی استيعنی مادامی كه قانون بهتر و كاملتری نيامده بشر عجالتا آن را قانون قبولمیكند . اينها پاورقی : . 1 [ مرحوم استاد محمد تقی شريعتی ] . |