است ، طرفدار تعزير است ، يعنی دينی است كه معتقد است مراحل و مراتبیمیرسد كه مجرم را جز تنبيه عملی چيز ديگری تنبيه نمیكند و از كار زشتباز نمیدارد . اما انسان نبايد اشتباه كند و خيال كند كه همه موارد ،موارد سختگيری و خشونت است . علی عليه السلام درباره پيغمبر اكرم اينطور تعبير میكند : « طبيب دواربطبه قد احكم مراهمه و احمی مواسمه » ( 1 ) . میفرمايد : او طبيب بود .پزشكی بود كه بيمارها و بيماريها را معالجه میكرد . بعد به اعمال اطباتشبيه میكند كه اطبا ، هم مرهم مینهند و هم جراحی میكنند و احيانا داغمیكنند . میگويد پيغمبر دو كاره بود ، پزشكی بود هم مرهم نه و هم جراح وداغ كن . مقصود اينست كه پيغمبر دو گونه عمل میكرد . يك نوع عمل پيغمبر، مهربانی و لطف بود . اول هم « احكم مراهمه » را ذكر میكند . يعنی عملاول پيغمبر هميشه لطف و مهربانی بود ، ابتدا از راه لطف و مهربانیمعالجه میكرد ، با منكرات و مفاسد و مبارزه میكرد . اما اگر به مرحلهایمیرسيد كه ديگر لطف و مهربانی و احساس و نيكی سود نمیبخشيد ، آنها رابه حال خود نمیگذاشت . اينجا بود كه وارد عمل جراحی و داغ كردن میشد .هم مرهمهای خود را بسيار محكم و موثر انتخاب میكرد و هم آنجا كه پای داغكردن و جراحی در ميان بود ، عميق داغ میكرد و قاطع جراحی مینمود . سعدیما هم اين را میگويد ولی بدون آنكه حق تقدمی برای مهربانی قائل شده باشد. میگويد : پاورقی : 1 - نهج البلاغه ، خطبه . 107 |