ديگر در اينجا مسئله دعوت اهل كوفه وجود ندارد . حتی مسئله امتناع ازبيعت را هم مطرح نمیكند . يعنی غير از مسئله بيعت خواستن و امتناع مناز بيعت ، مسئله ديگری وجود دارد . اينها اگر از من بيعت هم نخواهند ،ساكت نخواهم نشست . مردم دنيا بدانند : « ما خرجت اشرا و لا بطرا » ،حسين بن علی ، طالب جاه نبود ، طالب مقام و ثروت نبود ، مردم مفسد واخلالگری نبود ، ظالم و ستمگر نبود ، او يك انسان مصلح بود . « و لا مفسداو لا ظالما انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی » . . . « الا و ان الدعی بن الدعی قد ركز بين اثنتين بين السله و الذله ، وهيهات منا الذله يابی الله ذلك لنا و رسوله و المومنون و حجور طالبت وطهرت » ( 1 ) . اين روح از روز اول تا لحظه آخر در وجود مقدس حسين بن علی عليه السلاممتجلی بود . به قول خودش جزء خون و حياتش شده بود . امكان نداشت ازحسين جدا شود . در لحظات آخر [ حيات ] اباعبدالله ، وقتی در آن گودیقتلگاه افتاده است و قدرت حركت كردن ندارد ، قدرت جنگيدن با دشمنندارد ، قدرت ايستادن بر سر پا ندارد و به زحمت میتواند حركت كند ،باز میبينيم از سخن حسين غيرت میجهد ، عزت تجلی میكند ، بزرگواری پيدامیشود . لشكر میخواهند سر مقدسش را از بدن جدا كنند ولی شجاعت و هيبتسابق اجازه نمیدهد . بعضيها میگويند نكند حسين حيله جنگی بكار برده كهاگر كسی پاورقی : 1 - تحف العقول ص . 241 |