مشاجرات ، بر اساس اصول قضايی ، ميان مردم قضاوت كند : « فلا و ربك لايؤمنون حتی يحكموك فيما شجر بينهم ثم لا يجدوا فی انفسهم حرجا مما قضيتو يسلموا تسليما »( 1 ) . شان سوم پيغمبر ، رهبری امت است . پيغمبر در همان حال كه پيغمبر است، امام هم هست . امام ، پيغمبر نيست ولی پيغمبر ، امام هست . بسياریخيال میكنند كه پيغمبری ، هميشه از امامت جداست . امامت يعنی رهبری ،و امام يعنی رهبر . پيامبران ، وقتی كه درجهشان خيلی بالا میرود ، همپيغمبرند و هم امام . در زمان پيغمبر ، علی هم بود ، چه كسی امت رارهبری میكرد ، امامت میكرد ؟ خود پيغمبر اكرم . خدای متعال به امام و رهبر از آن جهت كه امام و رهبر است ، اختياراتیداده است . بلا تشبيه ( البته در تشبيه مناقشه نيست ) همانطور كه دربعضی كشورها رئيس جمهور از كنگره اختياراتی میگيرد ، خدا برای رهبریامت ، به رهبر امت ، يك سلسله اختيارات داده است ( زيرا قانون را درشرايط مختلف اجرا و پياده كردن ، كار هر كس نيست . ) ديگر پيغمبر اگرمیخواهد كسی را انتخاب كند ، مثلا بعد از فتح مكه برای آنجا حاكم معينكند و يا برای فلان لشكر امير تعيين كند ، لازم نيست كه جبرئيل بگويد يارسول الله ! شما فلان شخص را انتخاب كن . اين ، ديگر در اختيار خودپيغمبر است كه به حكم اختيارات زيادی كه رهبر دارد ، اين كار را انجاممیدهد و البته نبايد از كادر قانون خارج پاورقی : 1 - سوره نساء ، آيه . 65 |