« و لا مال » دنبال آن عبادتهائی هستند كه نه به جان ، نه به مال و نه بهحيثيتشان ضرر میزند ، مثل نماز و روزه ، اما اگر وظيفهای ، ضرری به جايیمیزند ، ديگر آن را قبول ندارند . تا آنجا كه میفرمايد اگر نماز هم بهكار يا حيثيت يا جانشان ضرر میزند ، آن را رها میكردند « كما رفضوا اسمیالفرائض و اشرفها » . همان طوری كه عاليترين و شريفترين فريضهها را رهاكردند ، نماز را هم رها میكردند . آن عاليترين و شريفترين فريضهها كداماست ؟ « ان الامر بالمعروف و النهی عن المنكر فريضه عظيمه بها تقامالفرائض » فريضه بزرگی است كه ساير فرائض به وسيله آن بپا میشود .بايد امر به معروف و نهی از منكر باشد تا نمازی باشد ، تا زكاتی باشد ،تا حجی باشد ، تا خمسی باشد ، تا معاملاتی باشد ، تا قانونی باشد ، تااخلاقی باشد . باز قسمتی از حديث را حذف میكنم ، فرمود : « ان الامر بالمعروف والنهی عن المنكر سبيل الانبياء » همانا امر به معروف و نهی از منكر ، راههمه پيامبران است ، « منهاج الصلحاء ، بها تقام الفرائض و تامنالمذاهب » واجبات خدا به اين وسيله بپا داشته میشود و راهها به اينوسيله امن میگردد ، كسبها به اين وسيله حلال ، و مظالم به اين وسيله بازمیگردد ، زمين به اين وسيله آباد میشود . شما از اينجا بفهميد كه حوزه امر به معروف و نهی از منكر تا كجا است، تا حدود آباد شدن زمين . خدا میداند آدم گاهی كه يك چيزهائی را میبيندو در تاريخ اسلام مطالعه میكند ، دود از كلهاش بلند میشود كه ما چه بوديمو چه شديم . دلم میخواهد |