يقين دارم كه مردم كوفه نقض عهد میكنند . بسياری از افراد ديگر نيز اينسخن را میگفتند . در جواب بعضی سكوت میكرد . در جواب يكی از آنها گفت: « لا يخفی علی الامر » مطلبی كه تو میگويی ، برخودم نيز پنهان نيست ،خودم هم میدانم . اباعبدالله ( ع ) در چنين جريانی ثابت كرد كه به خاطر امر به معروف ونهی از منكر ، به خاطر اين اصل اسلامی میتوان جان داد ، عزيزان داد ، مالو ثروت داد ، ملامت مردم را خريد و كشيد . چه كسی توانسته است در دنيابه اندازه حسين بن علی به اصل امر به معروف و نهی از منكر ارزش بدهد ؟معنی نهضت حسينی اينست كه امر به معروف و نهی از منكر آنقدر بالاست كهتا اين حد در راه آن میتوان فداكاری كرد . ديگر با نهضت حسينی جايی برای اين سخن باقی نمیماند كه امر به معروفو نهی از منكر مرز میشناسد . خير ، مرز نمیشناسد . بله ، مفسده میشناسد .يعنی آنها كه میگويند امر به معروف و نهی از منكر مشروط به عدم مفسدهاست ، درست میگويند . اگر هم ضرر را به معنی مفسده میگيرند ، درستمیگويند . بدين معنی كه ممكن است من گاهی امر به معروف و نهی از منكربكنم ، بخواهم خدمتی به اسلام بكنم ، ولی همين امر به معروف و نهی ازمنكر من مفسده ديگری برای اسلام به وجود آورد نه برای من . مفسدهای برایاسلام به وجود آورد كه آن مفسده از اين خدمتی كه من از اين راه به اسلاممیكنم ، بيشتر است . بسيارند افرادی كه نهی از منكر میكنند ولی نه تنهانتيجهای نمیگيرند ، بلكه با نهی از منكرشان آن كسی را كه نهی از منكر |