كنيد . اين يك درجه است . درجه دومی كه علما و دانشمندان برای نهی از منكر ذكر كردهاند ، مرحلهزبان است ، مرحله پند و نصيحت و ارشاد است . يعنی بسا هست آن بيماریكه دچار منكری هست و عمل زشتی را مرتكب میشود ، به خاطر جهالت ونادانی او است ، تحت تاثير يك سلسله تبليغات قرار گرفته است ،احتياج به مربی دارد ، احتياج به هادی و راهنما و معلم دارد ، احتياج بهروشن كننده دارد ، احتياج به فردی دارد كه با او تماس بگيرد ، با كمالمهربانی با او صحبت كند ، موضوع را با او در ميان بگذارد ، معايب ومفاسد را برای او تشريح كند تا آگاه شود و باز گردد . اين مرحله نيز يكدرجه از " نهی از منكر " است ، به اين معنی كه در مواردی كه كسی با ماتماس دارد و نيز به يك عمل منكر و زشتی ابتلا دارد و ما میتوانيم بامنطقی روشنگر او را به ترك آن عمل قانع كنيم ، بر ما واجب است كه باچنين منطقی با آن شخص تماس بگيريم . مرحله سوم ، مرحله عمل است . گاهی طرف در درجهای و در حالی است كهنه اعراض و هجران ما تاثيری بر او میگذارد و نه میتوانيم با منطق و بيانو تشريح مطلب ، او را از منكر باز داريم ، بلكه بايد وارد عمل شويم .اگر وارد عمل شويم ، میتوانيم . چطور وارد عمل شويم ؟ وارد عمل شدنمختلف است . معنای وارد عمل شدن تنها زور گفتن نيست ، كتك زدن ومجروح كردن نيست . البته نمیگويم در هيچ جا نبايد تنبيه عملی شود . بلهمواردی هم هست كه جای تنبيه عملی است . اسلام دينی است كه طرفدار حد |