ندارد ، آنچنان قضا و قدری كه از بشر ، نفی و سلب آزادی و مسئوليت وتعهد میكند . قرآن چنين قضا و قدری را نمیپذيرد . آيا شما در اين زمينهجملهای بالاتر از اين آيه كوچك كه با تفاوت مختصری در دو جای قرآن آمدهاست ، پيدا میكنيد ؟ « ان الله لا يغير ما بقوم حتی يغيروا ما بانفسهم ( 1 ) . اين آيه ، آب بسيار صاف و پاكی است كه بر سر منتظرها ، آنهايی كه بهانتظار هستند كه هميشه خدا از يك راه غير عادی كارها را درست كند ،میريزد . انتظار بيهوده نكشيد . " ان " يعنی تحقيقا مطلب اينست ،تحقق و واقعيت اينست كه هرگز خداوند اوضاع و احوال را به سود مردم عوضنمیكند « حتی يغيروا ما بانفسهم »، مگر وقتی كه خود آن مردم آنچه مربوطبه خودشان است ، آنچه كه در خودشان هست : اخلاق ، روحيه ، ملكات ، جهت، نيات و بالاخره خودشان را عوض كنند . آيا شما می توانيد صريحتر از اين، مسئوليت پيدا كنيد ؟ آنهم مسئوليت در برابر يك اجتماع ، يعنی اجتماعرا برای مسئوليت مخاطب قرار بدهد . در آيه ديگر كه سرنوشت يكی از امم فاسد گذشته را ذكر میكند میفرمايد :²ذلك بان الله لم يك مغيرا نعمه انعمها علی قوم حتی يغيروا ما بانفسهم( 2 ) . از يك نظر تاكيد در اين آيه بيشتر است . بعد كه میگويد آنهاچنين فاسد شدند و چون وضع خود را خراب كردند ما هم وضع خوبشان را تبديلبه وضع خراب كرديم ، میفرمايد : « ذلك بان الله [ لم يك ] »اين ، بهموجب اينست كه خدا چنين پاورقی : 1 - سوره رعد ، آيه . 11 2 - سوره انفال ، آيه . 53 |