است كه شما در باب طهارت و نجاست میدهيد . من نمیدانم فلان چيز پاكاست يا نجس ؟ میگويد آيا احتمال میدهی كه پاك است ؟ بله ، احتمالمیدهم . خوب ، بگو پاك است . معنای آن احتمال ، همان احتمال ذهنی است. يعنی تو در هر جا كه شك داری كه چيزی پاك است يا نجس ، [ اگراحتمال میدهی كه پاك باشد ، بگو پاك است ] . مثلا دوايی را كه از خارجوارد كردهاند ، تو صد در صد يقين نداری كه نجس باشد ، صدی نود و نهاحتمال میدهی كه نجس باشد ولی صدی يك هم احتمال میدهی كه پاك باشد ،همان احتمال ذهنی تو كافی است برای اينكه بگوئی اين دوا پاك است . آيامن وظيفه دارم كه بروم تحقيق بكنم ، ببينم آيا پاك است يا نجس ؟ ابدا، هيچ چنين وظيفهای نداری ، همان احتمال ، يعنی همان حالت ذهنی ، بهاصطلاح مثل علمی كه میگويند علم موضوعی است ، احتمال موضوعی است . ايناحتمال برای تو موضوع حكم است . ديگر بيش از اين تو تكليف نداری .اما اينجا كه میگويند احتمال ، نه معنايش اينست كه برو در خانهاتبنشين ، بعد بگو من احتمال اثر میدهم ، احتمال اثر نمیدهم . اين كه پاكیو نجسی نيست . در اين مورد بايد بروی كوشش بكنی ، حداكثر تحقيق را بكنی، تا ببينی و بفهمی كه آيا به نتيجه میرسی يا نمیرسی . كسی كه بیاطلاعاست و دنبال تحقيق هم نمیرود تا بفهمد از اين امر به معروف و نهی ازمنكرش به نتيجه میرسد يا نمیرسد ، چنين عذری را ندارد . يا آن ديگریمیگويد : آقا ! من كه قدرت ندارم . اسلام هم میگويد بسيار |