اگر به اين خيال بروی ، اسلحه نپوشی و به خاطر اسلحه نپوشيدن كشته شوی ،نيروی اسلام را هدر دادهای . برو بزن ، و تا حد امكان كشته نشو ، برو تاحد ممكن طرف را از بين ببر ولی خودت را حفظ كن . اين ، معنی مطلبی استكه آقايان گفتهاند و بسيار مسئله منطقیای است . مطلب ديگری ما در باب امر به معروف و نهی از منكر داريم كه اين همدر اخبار و روايات ما هست ، متن حديث است كه در فقه ما هم آمده است: « انما يجب علی القوی المطاع » ( 1 ) امر به معروف و نهی از منكر بركسی واجب است كه قدرت داشته باشد . يعنی آدم ناتوان نبايد امر بهمعروف و نهی از منكر بكند . اين هم وابسته به آن مطلب است ، يعنیحساب اينست كه امر به معروف و نهی از منكر برای رسيدن به نتيجه است ،برای اينست كه : نيرو را حفظ كن و نتيجه بگير . اما آنجا كه تو ناتوانهستی ، يعنی نيرويت را از دست میدهی و به نتيجه نمیرسی ، نه .در اينجا يك اشتباه بسيار بزرگ برای بعضيها پيدا شده است و آن اينكهممكن است كسی بگويد : من كه قدرت ندارم فلان كار را انجام بدهم ، اسلامهم كه گفته اگر قدرت نداری ، نكن ، پس ديگر من خيالم راحت است .ديگری میگويد : اسلام گفته است امر به معروف و نهی از منكر ، در وقتیاست كه در آن احتمال نتيجه دادن باشد . خوب ، من احتمال نمیدهم ، پسخيالم راحت است . اين ، اشتباه است . اين احتمال ، غير از احتمالی پاورقی : 1 - فروع كافیج 5 ص . 59 |