خودتان را به وسيله تقوا صيانت كنيد . به نظر میرسد اين دور است . مابايد تقوا را صيانت كنيم يا تقوا بايد ما را صيانت كند ؟ جواب ايناست : هر دو . اين دور است اما نه دور محال . گفت :
سلسله اين قوم جعد مشگبار |
مسئله دور است ، اما دور يار |
چون نگهداری ما از تقوا به يك شكل است و نگهداری تقوا از ما به شكلديگر . ما بايد تقوا را صيانت كنيم و تقوا بايد و میتواند ما را صيانتكند . در اينجا هم همينطور است . ما بايد امر به معروف و نهی از منكررا احياء كنيم و امر به معروف و نهی از منكر متقابلا بايد ما را احياءكند و خواهد كرد . ما پيرامون عنصر امر به معروف و نهی از منكر در نهضت حسينی ، فقط ازآن جنبها ش بحث كرديم كه اين عنصر چه اندازه تاثير داشته است ، محركو باعث بوده است ، انگيزه حسينی بوده است . ولی غير از اين ، مطلبديگری هم هست و آن اينكه در اين نهضت ، چقدر امر به معروف و نهی ازمنكر عملا صورت گرفت ؟ وجود مقدس حسين بن علی ( ع ) [ در اين نهضت عملايك آمر به معروف و ناهی از منكر بود ] و از او بيشتر ، بعد از شهادتاباعبدالله ( ع ) اهل بيت بزرگوار آن حضرت ، از بعد از روز عاشورا ، ازهمان روز يازدهم و حداقل از روز دوازدهم ، به عنوان يك گروه امر بهمعروف و نهی از منكر در آمدند ، و تا پايان اين ماجرا هر جا كه بودند ،امر به معروف و نهی از منكر كردند . آنها هرگز به صورت يك جمعيتشكست خورده در نيامدند . آنها هم مثل خود اباعبدالله ، پايان كار رازنده ماندن يا كشته شدن نمیدانستند كه