علاقه به زن و فرزند را در دل آدمی قرار داده برای آن كه نسل باقی بماند ،خداوند ميل به عزت و قدرت را در انسان قرار داده ، و همچنين ميل بهكسب علم و ميل به زيبايی و هر ميل ديگر كه در انسان هست . پس همچنانكهخود موجودات و مواد عالم را كه مخلوقات خدايند نمیشود گفت بد است ،علاقهها و ميلهايی كه در انسان نسبت به اين امور هست بد نيست ، و همانطوری كه هيچ عضوی از اعضای انسانی حتی يك مو و يك رگ باريك تر از مو، هيچ رشتهای و هيچ نسجی در بدن لغو و بی حكمت نيست و هيچ عضو زائد دربدن نيست ، رشتههای روحی و علاقهها و محبتهای روحی نيز همين طور است ،هيچكدام زائد نيست ، هيچ ميل و علاقه زائد در روح نيست ، پس ترك دنيابه معنای ترك علاقه و محبت دنيا هم همان اشكالی را دارد كه ترك خوددنيا دارد ، اين اشكال . و اما جواب و توضيح : مقصود از اينكه میگويند علاقه دنيا و محبت دنيامذموم است ، آن علاقه و ميل فطری نيست ، آن ممدوح است . در قرآن كريماين علاقهها و محبتها به عنوان آيت و نشانه حكمت خداوند ذكر شده :« و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها و جعل بينكمموده و رحمة »( 1 ) . از آيات الهی اين است كه برای شما از جنس خود شما جفت آفريد تا باآنها آرام بگيريد و شما را به يكديگر مايل و علاقهمند ساخت . پاورقی : . 1 روم / . 21 |