همواره دل و روح خويش را از آلايشها پاك نگه میدارد و نمیگذارد آينه روحش با غبار حسادت و كينه توزی و خود خواهی و عناد و لجاج و تعصب مكدر شود و برای عقل كه نور خداست حجابی و پردهای پديد آيد و لهذا از اين نور خدايی حداكثر استفاده را میبرد و بی پرده حقايق را مشاهده مینمايد . بين دل كه كانون احساسات و عواطف است و عقل كه كانون مشاعر و ادراكات است ارتباط و پيوستگی بر قرار است . از دل محبت و آرزو و ميل و عاطفه بر میخيزد و از عقل فكر و منطق و استدلال و استنتاج سر میزند . اگر بخواهيم عقل را در كار فكر و منطق و استدلال و استنتاج آزاد بگذاريم بايد ميلها و عواطف نيك و بد خود را تحت نظر بگيريم . اگر بر ما طمع و حرص حكومت كند ، اگر اسير عناد و لجاج و تعصب باشيم ، اگر گرفتار عقده حسادت و كينه توزی باشيم و اين آتشها در وجود ما شعله ور باشد بايد بدانيم كه از اين آتشها كه هيزمش جز وجود ما و سلامت خود ما و اعصاب و قلب و اعضای خود ما چيزی نيست دودهای تيره بر میخيزد و فضای روح ما را تيره و تار میكند . وقتی كه تيرگی فضای روح را گرفت چشم عقل نمیتواند ببيند . علی عليه السلام میفرمايد : " بيشتر زمين خوردن های پهلوان عقل همانا در فضای حكومت طمعهاست . " ( 1 ) و نيز علی عليه السلام میفرمايد : پاورقی : |