باطل است ، مانند دوراهی كه به طرف كوه بالا میرود و يكی از آندو آدمیرا از گردنه عبور میدهد و ديگری به پرتگاه منتهی میگردد . در جای ديگرمیفرمايد : " ما انسان را از نطفهای آفريديم كه دارای خليطها و رشتهها واستعدادهای گوناگون است ، او را در معرض امتحان و آزمايش قرار میدهيم، او را شنوا و بينا قرار داديم ، راه را به او نشان داديم اما او راطوری آفريديم كه مجبور نيست از طبيعت يا غريزهای اطاعت كند ، او آزادو حر و مختار آفريده شده و بايد شخصا خودش راه خود را انتخاب كند ، ماراه را به او نشان داديم و او خود داند كه قدردان يا ناسپاس بوده باشد" ( 1 ) . اين است امتياز بزرگ انسان از غير انسان ، و اين است مبنای قانون واخلاق و مقررات ، و اين است مبنای نبوت و رسالت و كتب آسمانی . كتبآسمانی و انبياء عظم يكی از دو هدف مقدسشان اين است كه عدل و انصاف ومساوات و برابری را در ميان بشر بپا دارند . قرآن مجيد در سوره مباركهحديد تصريح میكند كه هدف رسالت اين است كه مردم به عدالت زندگی كنند. در حقيقت انبياء و كتب آسمانی آمدهاند كه جامعه اين موجود آزاد رامتعادل كنند ، آزادی انسان است كه هزاران قوانين و مقررات و تعليمات وفلسفهها و اخلاق و آداب ضد و نقيض به وجود آورده و صدها هزار رشته براين بافت اضافه كرده است ، و همين آزادی و خود مختاری اين موجود استكه احتياج او را هزار برابر كرده است ، اگر همان طوری كه پاورقی : . 1 انا خلقنا الانسان من نطفة امشاج نبتليه فجعلناه سميعا بصيرا ،انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا »( دهر / 2 و 3 ) . |