در يكديگر تأثير دارند و از يكديگر متأثر میشوند ، به يكديگر بهره میدهندو از يكديگر بهره میبرند ، در نظام اجتماع هم بر طبق نظام تكوين ، حقوقیو ديونی وضع شده كه همه از يكديگر بهره ببرند و به يكديگر بهره برسانندتا اجتماع سير كمالی خودش را طی كند ، اما ذات اقدس الهی از اين معانیمنزه است ، هر چه از ناحيه ذات اقدس او به بندگان رسيده و میرسد همهتفضل است ، احسان است ، جود است ، و به همين دليل مخلوقات سراسروجودشان نسبت به ذات اقدس الهی دين است ، يك پارچه مسؤوليت ومديونيت میباشند ( « لا يسئل عما يفعل و هم يسئلون ») ( 1 ) . بعد میفرمايد : مهمترين حقوقی كه خداوند در اين عالم قرار داده حق والیبر رعيت و حقوق رعيت بر والی است ، و اين حقوق را مايه نظام الفت وعزت قرار داده . اگر اين حقوق متبادل شود آن وقت حق مطلقا محترم میگردد، كار دين درست میشود ، محيط و زمان اصلاح میگردد . شما نبايد توقع داشتهباشيد كه صلاح من به تنهايی كافی باشد برای اصلاح امور . من خودم شخصا تاآخرين درجه ، رعايت وظايف خودم و حقوق شما را میكنم . اين كافی نيست ،شما هم بايد صالح باشيد ، همان طوری كه من حقوق شما را رعايت میكنم شماهم حق مرا رعايت كنيد تا همه كارها درست شود و كارها بر محور خود بچرخد. يكی از مورخين عصر ما بعد از آن كه بحثی میكند راجع به سيرت و حكومتعلی عليه السلام ، میگويد : از اينجا معلوم میشود پاورقی : . 1 انبياء / . 23 |