در مورد بندگانش و هم در مورد سرزمينها و چهار پايان ، زيرا مسؤوليتشما اينقدر عموميت دارد كه حتی در مورد بقعهها و سرزمينها و در موردحيوانات و چهار پايان از شما سؤال میشود ، حق زمينها و حق حيوانات راهم بايد ادا كنيد ، اين زمين و اين حيوانها برای استفاده و بهرهبرداریصحيح شماست ( « و لقد مكناكم فی الارض و جعلنا لكم فيها معايش ») (1)شما را بر زمين مسلط كرديم ، زمين را مسخر شما قرار داديم و مايه تعيشو زندگی شما را در دل همين زمين قرار داديم ) ، حقی كه زمين بر بشر دارداين است كه آباد بشود ، زراعت بشود ، عمران در او صورت گيرد ، مخروبهو باير نماند ، و همچنين در مورد حيوانها نيز تكاليفی برای حفظ و رعايتو مواظبت آنها داريد ، به همان دليل كه فكر میكنيد زمين و مواليد رویزمين برای شما آفريده شده بايد بدانيد مسؤول و مديون زمين و مواليد رویآن میباشيد . بعد فرمود : " « و لو كان لاحد ان يجری له و لا يجری عليه لكان ذلكخالصا لله سبحانه » " اگر كسی باشد كه او بر ديگران حق داشته باشد وديگران بر او حقی نداشته باشند ، او فقط طلبكار باشد ، هيچ نوع مسؤوليتو مديونيت درباره او صدق نكند ، او ذات اقدس الهی است ، زيرا حقی كهاو بر بندگان دارد به معنای حظ و بهره نيست كه در عوض دين او به عهدهاو بيايد ، اين معانی درباره مخلوقات صادق است كه از يكديگر بهرهمیبرند و به يكديگر بهره میرسانند ، خداوند غنی مطلق و فياض مطلق است ،در نظام تكوين ، مخلوقات پاورقی : . 1 اعراف / . 10 |