میكنند " . عملی كه منبعث از ريا و تظاهر باشد ضررش از فايدهاش بيشتراست . اين است كه قرآن مجيد هر جا نام انفاق میبرد كلمه " فی سبيلالله " را با آن توأم میكند ، يعنی انفاق فقط برای رضای حق باشد نه برایارضای جاه طلبی و نه در راه اطفای شهوات نفسانی . و اما جنبه روحی طرف مقابل كه بايد رعايت شود اين است كه كمك ودستگيری نبايد به صورتی در آيد كه شخصيت روحی طرف مقابل را خرد كند :« يا ايها الذين امنوا لا تبطلوا صدقاتكم بالمن و الاذی كالذی ينفق مالهرئاء الناس »( 1 ) . ای مردم با ايمان از راه منت گذاشتن بر كسان و از راه آزار دادن بهفقيران اعمال خير و انفاقات و احسانات خود را باطل و ضايع نكنيد مانندكسی كه به واسطه ريا كاری و تظاهر و خودنمايی مال خود را انفاق میكند وعمل خود را ضايع میگرداند . ائمه اطهار عليهم السلام خوی و عادتشان اين بود كه مخفيانه به اين و آنكمك كنند ، همه برای اين بود كه افراد محتاج احساس ذلت و خواری در خودنكنند و روحيه و شخصيتشان در هم شكسته نشود . اين گونه عمل است كه اثرشيك بر صد بلكه يك بر هزار است ، كه خدا میفرمايد : " مثل كسانی كه در راه خدا بخشش میكنند . مثل دانه گندمی پاورقی : . 1 بقره / . 264 |