متاسفانه موج انديشههای محدود مادی و حسی كه از مغرب زمين برخاسته بهآنجا كشيده كه گروهی اصرار دارند همه مفاهيم عالی و وسيع و گسترده جهانبينی اسلامی را تا سطح محسوسات و ماديات تنزل دهند . دنيا و آخرت يكی ديگر از اركان جهان بينی اسلامی ، تقسيم جهان است به دنيا و آخرت. آنچه قبلا تحت عنوان غيب و شهادت گفتيم مربوط بود به جهانی مقدم براين جهان ، جهانی كه سازنده اين جهان و تدبير كننده اين جهان است . اگرچه از يك نظر جهان آخرت غيب است و جهان دنيا شهادت ، ولی نظر بهاينكه جهان آخرت متاخر از جهان دنياست ، جهانی است كه انسان به سوی آنبازگشت میكند ، تحت عنوان مستقل قابل توضيح است . جهان غيب جهانیاست كه از آنجا آمدهايم و جهان آخرت جهانی است كه به آنجا میرويم .اين است معنی سخن علی ( عليه السلام ) : « رحم الله امرء علم من اين و فی اين و الی اين ؟ » رحمت حق شامل حال كسی كه بداند از كجا ؟ در كجا ؟ به كجا ؟ علی نفرمود خدا رحمت كند كسی را كه بداند از چه ؟ و در چه ؟ و از چه ؟اگر چنين میگفت ، میگفتيم مقصود اين است كه از چه آفريده شدهايم ؟ ازخاك . در چه خواهيم رفت ؟ در خاك . باز از چه برمیخيزيم ؟ از خاك .اگر چنين گفته بود ، اشارهای بود به اين آيه قرآن كه : |