است " صفات ثبوتيه " ناميده میشود و دسته دوم كه از نقص و كاستیناشی میشود و خداوند از اتصاف به آنها منزه است " صفات سلبيه "ناميده میشود . ما خدا را ، هم " ثنا " میگوييم و هم " تسبيح " میكنيم . آنگاه كهاو را ثنا میگوييم ، اسماء حسنی و صفات كماليه او را ياد میكنيم و آنگاهكه او را تسبيح میگوييم ، او را از آنچه لايق او نيست منزه و مبرامیشماريم و در هر دو صورت ، معرفت او را برای خودمان تثبيت میكنيم وبه اين وسيله خود را بالا میبريم . يگانگی خدا خداوند متعال مثل و مانند و شريك ندارد . اساسا محال است كه خداوندمثل و مانند داشته باشد و در نتيجه به جای يك خدا ، دو خدا يا بيشترداشته باشيم ، زيرا دو تا و سه تا و يا بيشتر بودن ، از خواص مخصوصموجودات محدود نسبی است ، درباره موجود نامحدود و مطلق ، تعدد و كثرتمعنی ندارد . مثلا ما میتوانيم يك فرزند داشته باشيم و هم میتوانيم دوفرزند يا بيشتر داشته باشيم ، میتوانيم يك دوست داشته باشيم و هممیتوانيم دو دوست و يا بيشتر داشته باشيم . زيرا فرزند و يا دوست ، هركدام يك موجود محدود است و موجود محدود میتواند در مرتبه خود مثل ومانندی داشته باشد و در نتيجه تعدد و كثرت بپذيرد ، اما موجود نامحدود ،تعددپذير نيست . مثال ذيل هر چند از يك نظر كافی نيست ولی برای توضيحمطلب مفيد است . درباره ابعاد جهان مادی و محسوس ، يعنی جهان اجسام كه |