میشتابد . مسلمان واقعی حقيقت جويی را نه به زمان معينی از عمر خويشتنمحدود میكند و نه به منطقه ای خاص منحصر میكند و نه آن را در انحصاراشخاص معين میداند ، زيرا پيشوای بزرگ اسلام فرموده است جويای دانشبودن فريضه هر مسلمانی است ( اعم از مرد يا زن ) ، و هم فرموده : "حكمت را هر كجا و در دست هر كس ديديد ، فراگيريد و لو در دست يكمشرك " ( 1 ) . و هم فرموده است : " دانش را بجوئيد ، و لو لازم باشدتا چين سفر كنيد " ( 2 ) . و نيز منسوب به او است : " از گهواره تاگور دانش بجوييد " ( 3 ) . پندارهای سطحی و يكجانبه در مسائل و همچنين تقليدهای كوركورانه ازپدران و مادران و تسليم سنتهای موروثی شدن ، از همين نظر كه بر ضد روحتسليم و حقيقت خواهی اسلامی است و موجب خطا و انحراف و دوری از حقيقتمیشود ، محكوم است . خدا واقعيت مطلق و مبدا هستی انسان موجودی واقعيت گراست . نوزاد انسان از ساعت اول زندگی كه درجستجوی پستان مادر است ، پستان مادر را به عنوان يك واقعيت جستجومیكند . تدريجا كه جسم و ذهن كودك رشد میكند به آنجا میرسد كه ميان خودو اشياء تفكيك میكند ، اشياء را به عنوان اموری بيرون از خود و جدا ازخود مینگرد . با اينكه رابط او وپاورقی : . 1 " خذو الحكمة و لو من المشرك » . . . " و " الحكمة ضالةالمؤمن فليطلبها و لو فی يد اهل الشرك » " ( تحف العقول : ص 198 ،اميرالمؤمنين ) . 2 اطلبوا العلم و لو بالصين » . . 3 اطلبوا العلم من المهد الی اللحد » . |