همان آيهای است كه رسول اكرم در دعوتنامه هايش به سران كشورهامیگنجانيد ، رئاليسم و واقع بينی و همه جانبه نگری اسلام را ارائه میدهد :« قل يا اهل الكتاب تعالوا الی كلمة سواء بيننا و بينكم ان لانعبد الاالله و لا نشرك به شيئا ». بياييد به سوی يك سخن ، يك تز ، يك حقيقت كه برای همه ما و شمايكسان است و با همه نسبت متساوی دارد ، نه امتياز خاصی است برای ما ونه امتياز خاصی برای شما ، و آن اينكه خدای يگانه را بپرستيم و جز او هيچچيز را نپرستيم . تا اينجا آيه كريمه به يگانگی بخشيدن به انسانها از راه ايمان واحد وجهت و قبله واحد و ايدهآل واحد و به آزادی معنوی رسيدن میپردازد ، آنگاهمیفرمايد : « و لايتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله »( 1 ) . بعضی از ما انسانها بعضی ديگر را " رب " خود - و حال آنكه رب همهخداست - قرار ندهيم و به ارباب و بنده تجزيه نشويم . بياييد آن گونهرابطههای اجتماعی غلط را كه منجر به اين گونه تبعيضها میشود قطع كنيم .پس از آشفتگی خلافت اسلامی در زمان عثمان و برقراری نظام طبقاتی جاهلیو شورش مردم و كشته شدن عثمان ، مردم برای بيعت به علی ( عليه السلام )هجوم آوردند . علی ناگزير پذيرفت . اگر چه شخصا از قبول خلافت كراهتداشت ، اما مسؤوليت شرعی او را پاورقی : . 1 آل عمران / . 64 |