اين شرك ، شرك در پرستش است و نقطه مقابل توحيد در عبادت است .ساير مراتب شرك كه در بالا گفته شد شرك نظری و از نوع شناخت دروغيناست ، اما اين نوع شرك ، شرك عملی و از نوع " بودن " و " شدن "درغين است . البته شرك عملی نيز به نوبه خود مراتب دارد . بالاترين مراتبش كهسبب خروج از حوزه اسلام است ، همان است كه گفته شد و شرك جلی خواندهمیشود . اما انواع شرك خفی وجود دارد كه اسلام در برنامه توحيد عملی باآنها سخت مبارزه میكند . بعضی از شركها آن اندازه ريز و پنهان است كهبا ذرهبينهای بسيار قوی نيز به زحمت قابل ديدن است . در حديث است ازرسول اكرم ( صلی الله عليه و آله ) : « الشرك اخفی من دبيب الذر علی الصفا فی الليلة الظلماء ، و ادناهيحب علی شیء من الجور و يبغض علی شیء من العدل و هل الدين الا الحب والبغض فی الله . قال الله ان كنتم تحبون الله فاتبعونی يحببكم الله »( 1 ) . شرك ( راه يافتن شرك ) مخفیتر است از رفتن مورچه بر سنگ صاف درشب تاريك . كمترين شرك اين است كه انسان كمی از ظلم را دوست بدارد واز آن راضی باشد و يا كمی از عدل را دشمن بدارد . آيا دين چيزی جز دوستداشتن و دشمن داشتن برای خداست ؟ خداوند میفرمايد بگو اگر خدا را دوستمیداريد مرا ( دستورات مرا كه از جانب خداست ) پيروی كنيد تا خداوندشما را دوست بدارد . پاورقی : . 1 تفسيرالميزان [ متن عربی ] ، ذيل آيه " قل ان كنتم تحبون اللهفاتبعونی »" . |