همبستگی تضادها ، به شدت از آن دفاع میكنند و مدعی هستند كه رابطه جزءبا كل در طبيعت ، رابطه ارگانيكی است نه مكانيكی ، ولی آنجا كه در مقاماثبات برمیآيند جز رابطه مكانيكی را نمیتوانند اثبات كنند . حقيقت ايناست كه روی اصول فلسفه مادی ، اثبات اينكه جهان در كل خود به منزله يكاندام است و رابطه اجزاء با كل رابطه عضو با اندام است غير قابل اثباتاست . فلاسفه الهی كه از قديم الايام ادعا كردهاند جهان " انسان كبير "است و انسان " عالم صغير " ، به چنين رابطهای نظر داشتهاند . در ميانفلاسفه اسلامی ، " اخوان الصفا " بيش از ساير فلاسفه بر اين موضوع اصرارداشتهاند . عرفا نيز به نوبه خود بيش از حكما و فلاسفه به جهان و هستی بهچشم وحدت مینگرند . از نظر عرفا تمام خلقت و كائنات " جلوه واحد "شاهد ازلی است .
عكس روی تو چو در آينه جام افتاد |
عارف از پرتو میدر طمع خام افتاد |
حسن روی تو به يك جلوه كه در آينه كرد اين همه نقش در آيينه اوهامافتاد عرفا ، ماسوی را " فيض مقدس " مینامند و در مقام تمثيل میگويندفيض مقدس مانند مخروط است كه از جهت " راس " يعنی از جهت ارتباطبا ذات حق ، بسيط محض است و از جهت قاعده ممتد و منبسط . ما در اينجا به هيچ يك از بياناتی كه فلاسفه يا عرفا كردهاند نمیپردازيم ، مطلب را از آن جهت كه به مباحث گذشته ما ارتباط داردتعقيب میكنيم . در گذشته گفتيم كه جهان واقعيت " از اويی " و " بهسوی اويی " دارد . از طرفی در محل خود ثابت است كه جهان يك واقعيتمتحرك و سيال نيست ، بلكه عين حركت و سيلان